Rörlighet vs tillgänglighet – repris
Skånes regionala mobilitetskontor invigdes idag. Landshövding Göran Tunhammar inledde med att prata om hur viktig rörligheten är för vår utveckling, eller sa han tillväxt?, det gjorde han nog.
Sen kom Thomas B Johansson som är professor på internationella miljöinstitutet och pratade om klimatförändringar. Alla nickade och instämde i att detta är ett problem.
Sen kom jag och sa som jag brukar att det inte är rörligheten som är det viktiga utan tillgängligheten (Göran Tunhammar nickade – tror jag – fast såg ganska sur ut sen). Rörligheten är bara medlet för att uppnå målet: tillgänglighet. Det är ett av de stora problemen i arbetet med att miljöanpassa transportsystemet att vi fokuserar på rörligheten.
Det är bra med ett regionalt mobiitetskontor. MEN – och detta är viktigt – de små steg i rätt riktning som ett sådant kan åstadkomma är ganska meningslösa om vi inte samtidigt börjar förstå att det måste till betydande förändringar i vårt sätt att se på transporter. Det krävs stora effektiviseringar av transporterna – inte mer ”tomma kalorier”-transporter.
Insikten börjar så smått tränga in på olika håll i samhället. Men det är betydande skillnader. Ett exempel är hur tidningarnas motorredaktörer behandlar ämnet. Här finns DN:s Jaques Wallner som skrivit flera kloka artiklar – läs vad hans skriver idag. Så finns Expressens Jan-Erik Berggren som tycker att det var minnesvärt när några personer eldade transpondrar för trängselskatten. Fast det säger nog mer om Berggren än om dessa omogna personer.
Framtidsyrken för en ny tid
Dagens yrke: trafikmiljöredaktör
Länkar:
DN:s kloka
Expressens omogna
PS I eftermiddag har jag varit hemma och renoverat trappa med min trogne snickare. I morgon börjar det bli snyggt igen. DS
Lämna gärna en kommentar
Vill du gå med i diskussionen?Dela med dig av dina synpunkter!