Effekten av nya vägar kan man inte avskriva…

Sitter på tåget hem från Stockholm igen. Har varit hela dagen på kontoret och diskuterat olika uppdrag. Bland annat ett som handlar om inducerad trafik. Alltså den nygenererade biltrafik som blir följden av ny vägkapacitet. Om man minskar uppoffringen att resa genom att öka vägkapaciteten så kommer det att komma till resor som tidigare gjordes med andra färdmedel, eller inte gjordes alls. Det tycks forskarna ense om. Hur stor effekten blir tvistar man däremot om.

Kapacitetsökningen med nya körfält leder inte i sig till ökad trafik, utan det är minskning i uppoffring för resan som ger denna effekt.

Ny vägkapacitet leder till ökad hastighet, minskad tidsåtgång etc, vilket dessutom ofta leder till ändringar i markanvändningen. Det blir helt enkelt mer attraktivt att lokalisera verksamheter när kostnaden i form av tid och/eller pengar för att ta sig dit minskar.

Sådana utbyggnader av nya aktiviteter leder i sig också senare till ökad trafik. Det finns därmed både en direkt effekt med ökad trafik på grund av den minskade uppoffringen, och en inducerad markanvändning som i sin tur leder till nygenererad trafik.

Efter ett antal år, kanske 3-5 har den nya kapaciteten fyllts upp av den nygenererade trafiken. Borde man då inte ha en kortare avskrivningstid på den nya vägkapaciten än de 25 år eller mer som man har idag?

2 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.