Ett steg i rätt riktning
Trots lobbyverksamhet röstade EU-parlamentet för de tuffare kraven på bilarnas utsläpp idag på torsdagen. Det blir 130 g/km år 2012, och 95 g/km till 2020.
Och Volvo och Saab kan fortsätta med etanolbilar eftersom man får tillgodoräkna sig koldioxidminskningar av detta bränsle, vilket varit helt absurt att man inte fått tidigare. Flexifuelbilar, som kan köra på både etanol och bensin, sålda i länder där 30 procent av mackarna har etanol får en utsläppsrabatt på 20 procent. Dvs Sverige har fått igenom ett undantag bara för Sverige – som är det enda land som har så hög andel etanol-mackar. Och eftersom vår E85 har goda utsläppsvärden, och släpper ut kanske 1/5 av bensin så är ju rabatten ganska låg.
Sen är det en annan sak att Volvo och Saab får det mycket svårt att uppfylla kraven på 130 g/km. Volvo och Saab är ju som bekant sämst i Europa. Deras enda hopp är väl i så fall att man får räkna sig som en del av Ford resp GM.
Lämna gärna en kommentar
Vill du gå med i diskussionen?Dela med dig av dina synpunkter!