Bilen får en annan roll

Igår publicerade Sydsvenskan min debattartikel om peak car use. Och intressant nog var det Sydsvenskans debattredaktör som två dagar före jul ringde upp och bad mig skriva den. Man hade upptäckt fenomenet och att jag skrivit en del om det. Jag skrev delar av den på tåget till Åre, och resten under julhelgen mellan skidåken. Och sista dagen i Åre, när vi var på after ski på Fjällgården, ringde man och ville läsa upp den för kontroll. Så för att höra fick jag fick gå ut och stå i kylan och lyssna, men det gick bra, ändringarna var små och få.

Artikeln publicerades igår samma dag som trängselskatten i Göteborg startade. Och där GT gått i bräschen för en namninsamling om att få till folkomröstning om detta i efterhand. Visst har jag ofta tyckt att Göteborg är Sveriges Los Angeles, och den stad som allra mest tycks sitta fast i paradigmet att bilism är lika med utveckling, men ändå.  Idag har dock DN en mycket klokt formulerad ledare om varför det är fel sak att rösta om.

Det har kommit massor av reaktioner på min artikel. Mestadels positiva. Och på Twitter från alla möjliga personer: planerarproffs och politiker av alla färger. Kanske börjar en del fatta.

Men i dagens Sydsvenskan handlar ledaren om att Malmö inte behöver trängselskatt. Etablissemanget vill liksom inte tro på att att bilen inte är det som ger oss ”rumslig fix” längre, som Richard Florida kallar det.

Att Budget Avis group alldeles nu har köpt Zipcar, den stora bilpoolsaktören i USA, är ett ytterligare tecken i tiden. Men beslutsfattarna sover fortfarande.

I nya numret av design- och trendbibeln Wallpaper finns en liten notis om en ny cool designstudie för Rolls Royce, som en designstuderande Adam Setter vid Royal College of Arts gjort. I notisen under bilden säger Adams: ”When cities have removed the car, and personal transport seamlessly integrates with public transport, the private car will become a much bigger status symbol than it has ever been”. Och så blir det kanske för några – tillbaka till 1950-talet.

Det som ger våra städer livskraft är ju inte bilarna utan människorna och mötena. Eller som jag säger i debattartikeln:

”Det behövs en tydlig satsning på städer och attraktiva mötesplatser i dem, med fokus på människor – inte ett visst trafikslag”.

Länkar:

Bilen får en annan roll – min debattartikel i Sydsvenskan 2013-01-02
I Malmö finns plats – Sydsvenskans ledare om varför Malmö inte behöver trängselavgifter
Fel sak att rösta om – DN:s ledare om varför man inte bör rösta om trängselavgifterna i Göteborg.
The sharing economy – om Zipcar etc

3 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar till Christer Ljungberg Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.