Parisavtalet: Så här balanserar du mellan hopp och förtvivlan

I förra veckan var jag i Kista på en två-dagars workshop om ”Exponential Climate Actions for Cities” X-CAC. Workshopen ordnades av organisationen Future Earth, som är ett globalt nätverk med nära knytning till forskning och som arbetar för åtgärder som kan accelerera övergången till ett hållbart samhälle.

Ett 80-tal personer medverkade, många forskare, men också praktiker från kommuner och företag. Ericsson var värd för evenemanget. Johan Rockström höll ett av inledningsanförandena. Det var andra gången på ett par månader som jag hörde honom. Och som vanligt när jag lyssnar på honom så undrar jag varför han nästan bara pratar om tekniska åtgärder för att lösa klimatfrågorna. Tror han på allvar att vi kan fortsätta att leva exakt som vi gör, plus den tillväxt vi ser, och lösa allt med teknik?

Nej, troligen inte. Men han lyfter inte dessa frågor. Och han fick också ett påpekande om detta av en av de andra key-note talarna, prof Benjamin Sovacool. Kanske inte så konstigt när ett av de paper Sovacool varit delskribent i hette: Towards demand-side solutions for mitigating climate change. Och handlade om konceptet avoid-shift-improve. Som jag tror är enda chansen när det gäller förändring av transporterna.

I Rockströms diagram framgick det tydligt att skall vi klara att hålla den globala uppvärmningen under 2 grader (vilket få forskare verkar tro är möjligt längre) så kommer vi att behöva stora mängder, ca 50% av de sänkor som behövs, av CCS – Carbon Capture and Storage. Och denna geoengineering är ju mycket omdiskuterad.

Vi jobbade i två dagar med att försöka få fram åtgärder som på 10 års sikt skulle kunna göra exponentiell skillnad, och bidra till den Global Carbon Law vi behöver följa om Parisavtalet skall kunna följas. Den innebär att varje decennium skall utsläppen halveras.

Gruppen som jag deltog i arbetade med persontransporter i städer. Det förslag vi arbetade med blev Intelligent Road Charging. Ett system med vägavgifter som kan styras med hjälp av IT. Är det till exempel trängsel, dålig luft etc så kan priserna justeras i realtid. Jag är ganska övertygad av att någon form av sådant system kommer. Och kan ge goda effekter. Spännande också att jag minns när man i Nederländerna för ca 13-14 år sedan i princip hade beslutat införa ett sådant system, men sedan en ny regering valts skrotade alltihop.

Roligt var också att Stefan Myhrberg från Ericsson redovisade deras tankar att arbeta med uppkopplade fordon på ett sätt som stämde väl med gruppens idé. Han gav en ovanligt välavvägd syn på hur självkörande bilar ökar bilresandet, vilket kommer kräva styrning i städerna. Uppkopplade bilar möjliggör detta.

Dessa två dagar innehöll många spännande och intressanta möten och diskussioner, och många nya kontakter. Men det som mest fastnade i mitt huvud var när Rockström presenterade de nya forskningsresultat som visade att golfströmmen försvagats med 15%, och särskilt efter 1950-talet. Fortsätter den utvecklingen blir det kallt…..

Det fick mig att på tåget hem lyssna på Leonard Cohens ”You want it darker” med den fortsatta frasen – we killed the flame.

Låt oss fortsätta kämpa och tända lågan igen.

Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
1 kommentar
  1. Klimatfokus
    Klimatfokus says:

    Som du nämner så är det inte teknik som kommer leda oss till en hållbar utveckling. Ett politiskt system som bestraffar beteenden eller produktionssätt som inte är hållbara kommer behövas. Vi behöver modiga politiker och beslutsfattare för detta!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.