Blir bilarna nånsin självkörande?
När kommer de självkörande bilarna? Frågan har vi hört i minst 15 år. Och svaret är alltid olika, och beror på vem du frågar.
Autonoma fordon har legat högt på den så kallade hajpkurvan i många år. Men nu har den sjunkit rejält. Och är nu nere på en ganska låg nivå, men samtidigt är det kanske nu det börjar hända.
Redan 2018 så uttalade Waymos VD, John Krafic, att autonoma fordon aldrig kommer att kunna köra i alla miljöer, och det kommer att ta årtionden innan de finns på alla vägar. Året efter, sa Volvochefen Håkan Samuelsson att självkörande bilar är mer utmanande än vi trodde. Och i somras, 2021, sa till och med Elon Musk att självkörande bilar är ett svårt problem. Och då har han gång på gång under flera år ständigt utlovat att Tesla inom några månader skall leverera helt självkörande fordon.
I skrivande stund finns det i USA 80 företag som testar ca 1400 självkörande fordon i 36 olika stater. En av tankarna bakom de självkörande bilarna är att de skall vara säkrare än när en människa kör, och därmed rädda liv. Totalt sett i världen är dock de självkörande bilarna idaq inblandade i mer än dubbelt så många olyckor per miljon mil som vanliga bilar. Så man har en del kvar att jobba med.
Under åren har det skett ett antal olyckor med självkörande bilar. Waymos självkörande bilar som testats i Phoenix, Arizona, har haft 18 olyckor under 20 månaders test.
Tesla, vars autopilot Elon Musk ständigt hyllar, har gett upphov till ett antal olyckor när föraren använt autopilot. Och av dessa har 11 st varit dödsolyckor sedan 2015.
Det mest kända dödsfallet med autonoma fordon var den 18 mars 2018 när Elaine Herzberg ledde sin cykel över en fyrfältig väg i Tempe, Arizona. Hon blev då påkörd av en av Ubers självkörande Volvo XC90, och avled. Säkerhetsföraren satt och tittade på video i sin telefon, och ingrep därför inte.
Det finns också en förväntan att med självkörande fordon skall trafiken kunna minska. Om du i stället för att köra en egen bil samåker i en autonom taxi så borde det behövas färre fordon. Men tyvärr visar forskningen på det motsatta. Och varför är det så?
Forskarna pekar på tre olika skäl till mer trafik. Det blir bekvämare och tiden mer användbar. Du kan jobba, eller titta på en film, precis om du åker kollektivtrafik. Antalet tomkörningar ökar eftersom du t ex kan be din bli att åka och parkera nånstans där det är billigt. Och det tredje skälet är att taxi blir billigt, när förarlönerna försvinner.
Men samtidigt händer det mycket när det gäller självkörande godstransporter. I Kina meddelade Alibaba i september att deras leveransrobot DAMO just gjort sin miljonte leverans.
I Sverige har vi Einride som utvecklar självkörande elektriska lastbilar, eller vad man kallar podar. Målet är att nå självkörande nivå 4. Och för Einride innebär det att 90% av körsträckan skall kunna vara helt autonom, och resterande 10% kan skötas av en förare på distans. I en ledningscentral kan varje distansförare därmed sköta tio fordon.
Man ser utvecklingen i flera steg. Till att börja med fordon som körs inom inhägnat område. I nästa steg tester på landsväg och motorväg, som noga rekognoserats av en sk sensorbil. Därefter körning på nivå fyra, med en distansförare som kanske tar den första och sista delen av transporten.
Detta sätt att ha en säkerhetsförare på distans är det som också kommer i det lagförslag som nu finns. Även självkörande bussar kommer att kunna hanteras på detta sätt, och det kräver att bussföraren på distans har busskörkort etc.
Startup-bolaget Halo i Las Vegas testar också en fjärrstyrd variant av mobilitetstjänst. När nu vill hyra en bil, bokar du den i en app. Sen fjärrstyrs bilen till önskad plats. Och därefter kör du den som vilken bil som helst. Man planerar att lansera konceptet senare under året. Det blir allt mer uppenbart att fjärrstyrning i vissa delar av transportsystemet kommer att vara the next big thing inom autonoma fordon.
På flera håll i Sverige testas också mindre självkörande bussar. De flesta är av det franska märket Navya, är eldrivna och har en maxhastighet på 20 km/h. Även här har alla bussarna ännu en säkerhetsförare. Flera kollektivtrafikaktörer är intresserade av frågan.
Denna typ av mindre buss var också inblandad i en olycka på Paralympics i Tokyo i augusti. Bussen körde på en deltagare, trots att den enligt uppgifter styrdes av en säkerhetsförare. Men systemet hade havererat så han kunde inte undvika olyckan.
Men utvecklingen har också gett många positiva effekter. Nya bilar idag har alltmer av det man kallar ADAS – Advanced Driver Assistance Services. Bilarna håller sig inom körfältet, bromsar och accelererar automatiskt osv. Och är bilen en elbil så är denna typ av funktioner ännu mer avancerade. Men en sak som är viktigt här är bra vägmarkeringar som kan läsas av fordonens alla kameror. Här kommer det offentliga att behöva tagga upp en hel del, för att dessa funktioner skall fungera bra.
Så blir då bilarna någonsin självkörande på den högsta nivån 5? Ja, det är svårt att sia, särskilt om framtiden. Men vi kommer säkerligen att se självkörande fordon typ Einride, och bussar inom några år. Men om vanliga personbilar kommer att kunna köra helt förarlöst i alla komplexa miljöer är svårt att säga.
” (Tesla) har gett upphov till ett antal olyckor”. Har du källa på det?
Här är Teslas statistik på säkerheten med Autopilot osv.
”Tesla, vars autopilot Elon Musk ständigt hyllar, har gett upphov till ett antal olyckor när föraren använt autopilot. Och av dessa har 11 st varit dödsolyckor sedan 2015” Har du källa på det?
Här är Teslas statstik på säkerheten med Autopilot osv. https://www.tesla.com/sv_SE/VehicleSafetyReport. Har du andra data?
Mer om Teslas säkerhetsarbete
https://cleantechnica.com/2021/10/12/tesla-is-taking-vehicle-crash-analysis-to-the-next-level/
Hej intressant läsning tack så mycket