Så kan kaffet skapa bra tredje platser – som ger fler nya företag
Kommer du ihåg pandemin? Vi vande oss vid att sitta hemma och jobba, och att köra digitala möten i Teams och Zoom i stället för att träffas fysiskt. En annan av de saker vi lärde oss att göra var att e-handla i stället för att för att gå i fysiska butiker. Allt detta var på redan på gång, men pandemin gjorde att det hände snabbt. 2030 kom redan 2020.
Jag började då fundera på vad som kommer att hända med handeln, restauranger och våra stadskärnor när folk vänjer sig vid att e-handla?
Så vad skall då vi då göra för att skapa levande attraktiva stadskärnor? En undersökning av Svensk Handel har visat att det som gör att stadskärnor attraherar besökare är i tur och ordning utbud av butiker, restauranger och caféer och grönska. Det gäller för staden att skapa så många sådana besöksanledningar som möjligt.
Men när jag fortsatte att gräva i dessa frågor stötte jag på begreppet tredje platsen. Något som jag tidigare aldrig hört talas om.
Det var sociologen Ray Oldenburg som 1989 introducerade begreppet tredje platsen i sin bok The Great Good Place. Med undertiteln: Cafes, Coffee Shops, Community Centers, Beauty Parlors, General Stores, Bars, Hangouts, and How They Get You Through the Day.
Så vad är då tredje platsen? Första platsen är där du bor. Andra platsen är du arbetar eller studerar. Tredje platsen är ställen där man träffas och hänger. Informella platser, gratis eller billigt, öppna för alla och därmed också väsentliga för vår demokrati.
Ray Oldenburg skriver i sin bok om vad som krävs av en tredje plats.
- Platsen finns på neutral mark, och alla är välkomna.
- Jämställt – olika socioekonomisk bakgrund bland besökarna.
- Samtal är huvudaktiviteten – oavsett om man tar en öl, tränar, spelar spel så är samtal viktigt
- Lättillgängliga – det finns inga fysiska, policy eller monetära barriärer
- Som ett hem utanför hemmet – många stammisar
- Känslan är lekfull, skratt hörs ofta etc
Utifrån detta lyfter han fram fler faktorer som är viktiga för den tredje platsen:
- Den skall vara gratis eller billig
- Mat och dryck är viktigt, men inte nödvändigt
- Lättåtkomlig: nära för många och gärna på gångavstånd
- Många återkommande besökare; de som vanligtvis samlas där
- Inbjudande och bekvämt
- Man kan hitta både nya och gamla vänner där.
Närheten som Oldenburg pekar på är en mycket viktig faktor. Det kan aldrig bli en tredje plats som du måste transportera dig och lägga tid och pengar på det. Den skall helst finnas inom gångavstånd.
I sin bok pekar Roy Oldenburg på att följande kan vara bra fungerande tredje platser:
- Bibliotek
- Kyrkor
- Köpcentra
- Barer & kaféer
- Gym
- Frisörer
- Kommunala mötesplatser, torg etc
- Bra gågator
- Andra informella mötesplatser
Ett citat från Roy Oldenburgs bok sammanfattar tredje platsen på ett rakt och enkelt sätt: “Third places are nothing more than informal public gathering places.”
Det är intressant att konstatera att just kaffe har haft en betydande roll att spela när det gäller tredje platsen. På 1600-talet kallades de första kaféerna i Storbritannien för “penny universities”. För en penny kunde man få tillgång till kaffe, tidningar och samtal med trevligt sällskap. Här träffades akademiker, konstnärer och intellektuella, blandat med “vanligt folk”. På så sätt demokratiserades inlärning, och man öppnade upp diskussioner även för folk som inte hade tillgång till någon högre utbildning.
På Jonathan´s Coffee House träffades handlare och köpmän och diskuterade och köpte och sålde av varandra. Det hela utmynnade i att de startade London Stock Exchange, den första i sitt slag, och basen för den moderna ekonomin. På samma sätt sköttes försäkrings-verksamheten Lloyd´s of London från ett kafé under flera år. Kaféer var alltså ett forum för mänsklig samverkan och gemenskap, både praktisk och tillfredsställande. Och också en plats att göra affärer.
Alla som sålde kaffe skulle registreras, och bara ett fåtal fick rätt att fortsätta. Man använde soldater som fick gå runt i staden och lukta om det fanns några rosterier kvar. Förbudet upphörde efter hans död 1786.
Så kaffet, och kaféerna, som tredje platser, har spelat en stor roll för samhällets utveckling.
Och utifrån det är det väldigt tydligt att kaffe spelat en stor roll för starten av tredje platser. Ett intressant, mer nutida exempel, är Starbucks.
Starbucks startades 1971 i Seattle som en affär som sålde kaffebönor. År 1982 anställdes säljchefen Howard Schultz, och han blev en av delägarna i bolaget. Han var 1983 på en resa i Italien och Milano. När han kom hem ville han att man skulle starta italiensk-liknande kaféer. Men de andra grundarna ville inte detta, så han hoppade av och startade eget 1986.
Året efter slutade grundarna, och Schultz kom tillbaka och tog med sig konceptet till Starbucks. Hans ambition vara att kaféerna skulle bli tredje platser liknande de i Italien.
Och även idag, med ca 34.000 Starbucks världen över, i 80 länder, (men inte i Sverige) har man kvar sin mission om att vara en tredje plats:
”Med varje kopp, med varje samtal, med varje gemenskap – vårdar vi de gränslösa möjligheterna till mänsklig kontakt.”
Alldeles nyligen, juni 2024, publicerades en forskningsartikel med namnet: Third places and neighboorhood entrepreneurship: Evidence from Starbucks cafés. När detta skrivs är artikeln ännu bara ett ”working paper” dvs inte granskad av andra forskare, det man kallar peer reviewead. Forskarna är Choi Jinkyong, Jorge Guzman och Mario Small, vid Columbia University.
Man har studerat hur Starbucks fungerar som en tredje plats. Man studerade platser där Starbucks startat som det första kaféet i grannskapet. Och man har också tagit fram data om hur mycket nya företag som startas i dessa områden. Och slutsatsen är att dessa platser såg en ökning antalet start ups med mellan 5 % – 11.8 % eller 1.1 till 3.5 företag per år de sju första åren.
Och detta beror just på att Starbucks fungera som en tredje plats där man träffar folk och hittar nya nätverk.
Så vill du att din stad skall få fler företag, färre ensamma, och fler som mår bra: Se till att det startas fler kaféer! Med ambitionen att vara en tredje plats.
Jag håller många föredrag om tredje platsen, och ämnet har blivit så intressant för mig att jag nu håller på att skriva en bok om det. Blir klar 2025.
Lämna gärna en kommentar
Vill du gå med i diskussionen?Dela med dig av dina synpunkter!