Du sitter inte fast i trafiken – du är trafiken

Ibland när jag föreläser visar jag en bild jag tog för kanske femton år sedan på motorvägen runt Barcelona. Den visar tre körfält i en riktning som är helt fyllda med trafik. Det står stilla.

Överst på bilden står det: NYA VÄGAR GENERERAR NY TRAFIK.

Och så berättar jag historien om Juan som sitter där i sin Seat Ibiza varje eftermiddag i dessa stillastående köer. Om hur han skriver insändare, och lobbar för att det behövs fler körfält. Och om hur många andra också gör det. Och hur de till slut lyckas att få borgmästaren att fixa pengar från EU och bygger ut fler körfält.

Och så berättar jag om hur glad Juan blir när det är klart. Han kör hem första dagen, och allt flyter på. Han stannar hemma på sin uppfart, ser grannen Carlos och berättar upphetsat, som bara latinos kan göra: ”- Carlos, Carlos, nu är motorvägen klar och utbyggd. Så nu behöver du inte sitta där i den överfulla tunnelbanan varje morgon, och bli bestulen av ficktjuvar (jag tillägger detta eftersom det hänt mig…). Nu kan du också ta bilen!”

Så berättar jag att Carlos gör detta. Han är ju inte dum, utan rationell. När standarden på motorvägen ökar, drar den till sig mer trafik, eftersom det är rationellt att köra där då. Inducerad trafik som det heter.

Och Carlos är inte ensam om att vara rationell. Därför tar det mellan 1,5 – 5 år och sedan är man tillbaka i samma läge igen.

Kommer att tänka på historien när jag i går lade ut länkar på Twitter och Facebook om att den utbyggda motorvägsringen runt Köpenhamn nu är lika full igen efter ca 5 år. Och att en sträcka som före utbyggnaden tog 22 min att köra nu tar 28 min.

Genast blir det diskussion. Klart vi måste bygga ut E6 här i Skåne. För trafiksäkerheten, välfärden, bruttoregionalprodukten och tillväxten. Kunder och entreprenörer skräms iväg av den låga hastigheten. Osv.

Att forskningen sen 20 år visat att det inte går att bygga bort trängsel är inte ett argument som går hem hos vissa politiker. Att det är stort slöseri med skattepengar bekymrar dem inte. Och de som vanligtvis vurmar starkt för marknadsekonomin vill inte höra talas om att ekonomiska styrmedel fungerar.

Men folk som sitter i kö bidrar inte till välfärd, utveckling eller tillväxt. Och godstransporterna blir också fast i köerna, liksom bussarna.  Den aktuella sträckan av E6, mellan Malmö och Helsingborg, är det stråk där Skånetrafiken har lägst marknadsandel jämfört med de andra viktiga stråken i Skåne.

Det finns massor av åtgärder att ta till istället för det kontraproduktiva byggande av kapitalförstörande nya körfält. De finns inom steg 1 och 2 i den fyrstegsprincip som Trafikverket skall följa i sin verksamhet.

Du sitter inte fast i trafiken – du är trafiken.

Om motorvägen runt Köpenhamn

 

4 kommentarer
  1. Andreas
    Andreas says:

    Väldigt rätt, men en liiiiiten hake… Detsamma gäller ju med tågtrafiken… Extra spår och tätare turer betyder ökat antal nöjda passagerare…. Ett tag…

    Svara
    • Jan Wiklund
      Jan Wiklund says:

      Sen är det ju också att ett spår tar betydligt fler människor än ett körfält. Ett spår = tio körfält tror jag att jag såg för länge sen. Så det tar nog längre tid innan det blir uppfyllt.

      Svara
  2. Göran
    Göran says:

    Andreas: Visst kan vi göra den liknelsen. Men då handlar det till styvende och sist om målsättningar och politiska prioriteringar. Vad vill vi ha för trafik? Vill vi ha fler bilister och mer bilar så satsa för guds skull på utbyggda motorvägar. Vill vi ha fler bussar och mer tåg så satsa på dessa!

    Nu är det ju faktiskt så att det finns såväl nationella som regionala mål om kraftigt ökat kollektivt resande, ganska få sådana om ökat bilkörande.

    Svara

Trackbacks & Pingbacks

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.