Hur är läget med hållbarheten egentligen?

Jag måste nog säga att 2022 inte var det bästa året man varit med om. Vi startade med att känna att pandemin nog snart var slut, och det blev ett kosläpp i mitten på februari. Sen tog det bara någon vecka och så invaderade Putin Ukraina.

Och detta hemska krig i vår närhet har på många sätt påverkat oss. Energipriserna har skjutit i höjden, liksom livsmedelspriserna. Och detta har sedan gett oss en mycket hög inflation. Fastighetspriserna har sjunkit som en sten, och räntorna ökat. För en hel generation är allt detta sådant man aldrig trodde skulle komma…

När det gäller hållbarheten går vi inte alls åt rätt håll. Utsläppen ökar globalt, och Sverige har fått en marionettregering, styrd av ett nazistbaserat parti med många klimatförnekare. Regeringen har lagt ner miljödepartementet, och säger att man vill minska utsläppen genom att öka dem. Vill du läsa något vettigt om hållbarhet så är det nog bättre att använda chatboten Chat-GPT än att lyssna på det regeringen säger.

För egen del har det varit mitt första år utan att vara VD för Trivector som jag var med och grundade 1987. Det har funkat bra, och jag håller fortfarande många föredrag och framtidens städer och framtidens transporter.

Och under året har Håkan Lockby och jag också publicerat vår bok: Så kom spårvägen till Lund. Mycket bra recensoiner, och den är läsvärd för alla som jobbar med stadsutveckling. Du kan beställa den här:  http://www.spårvägenilund.se

Och en stor del av min tid lägger jag nu på vårt bolag EC2B Mobility AB.

EC2B betyder Easy to be eller Easy to B. Lätt att leva, eller lätt att ta sig till punkten B. Vi levererar transport som tjänst, eller MaaS, mobility as a service, som det heter på engelska. Vi bildade bolaget för 4 år sen när vi testat MaaS i ett stort EU-projekt.

Bor du eller arbetar i ett område, eller en fastighet, där vi levererar vår tjänst kan du i vår avancerade app boka de mobilitetstjänster du behöver: bilpool, cykelpool, kollektivtrafik etc.

Men för ett år sedan märkte vi hur intresset för transport som tjänst började öka drastiskt. Ordet mobilitetshub blev ett av nyorden 2021, och enligt Juniper Research så händer det mycket: ”Mobility-as-a-service revenue to exceed $52 billion by 2027”.

För att kunna skala upp bolaget snabbare genomförde vi emissioner under våren och hösten. Jag gav mig in i en helt ny värld. Möten med massor av investerare och investmentbolag. Marknaden för onoterade bolag fick som helhet en sättning under 2022. Och även om alla inte drabbades av sjunkande värderingar (EC2B gjorde det inte, tvärt om),  så trots ett stort intresse för bolaget, så hade vi ju precis gått in i en osäker period så det blev mycket jobb innan vi säkrat det kapital som behövdes.

Vi lyckades också köpa en avancerad programvara av en tidigare konkurrent, UBIGO. Bolaget köptes för tre år sen av ett stort franskt bolag, som för ett år sedan valde att lägga ner. Och vi fick då tips från grundaren Hans Arby, om att fråga fransmännen om att köpa programvaran. Det gick bra, och vi har sedan uppgraderat den ytterligare för alla de nya case som rullar igång i vår. Vi kommer bland annat att ha en mobilitetsplånbok, där företag eller fastighetsägare kan lägga en pott som slutkunden sen kan använda för olika mobilitetstjänster.

Samtidigt har EC2B skrivit avtal med många nya kunder: GOCO – ett health care verksamhets- och bostadsområde i Mölndal, där vi i vår kommer att leverera flera mobilitetshubbar. Och i Lund med fastighetsbolaget Brinova om den förut så kallade Skatteskrapan som skall döpas om till Cykelskrapan. Även ett stort utvecklingsprojekt kopplat till Science Village i Lund, där fastighetsbolagen Vectura och Wihlborgs ingår. Och i Kristianstad vid Krinova rullar en testbädd där man provar MaaS. Och i Uppsla skall vi tillsammans med bolaget Hubpark leverera mobiliteshubbar i området Ulleråker. Och flera andra case på G.

Delad mobilitet är viktig en del av lösningen för att skapa det transporteffektiva samhälle vi behöver få till. Och det känns så bra att vi får vara med och leverera dessa lösningar.

 

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.