Kommer de självkörande bilarna?

 

Svaret på frågan i rubriken är med stor sannolikhet ja. Men frågan är när, hur,  och till vilken nytta?

Jag har under de senaste åren försökt följa utvecklingen inom autonoma fordon. Och fundera över vad som kommer att hända om, eller när, bilarna slår igenom på riktigt. Och det är inte lätt. Om vi pratar fullt ut autonoma fordon, nivå 5 på SAE:s skala, helt utan förare, så är det mycket stor spännvidd i skattningarna om när de finns i verklig drift.  Det finns uttalanden såväl från bilindustrin, politiker och olika techföretag med skattningar på allt mellan 3 och 30 år framåt.

Och det är mycket svårt att få grepp om utvecklingen. Ett exempel är Volvos Drive Me projekt, där 100 familjer skulle testa bilar på nivå 2-4 med början 2017, men vad som går att få framjust nu tycks det ännu inte ha fått fart. Enligt webbplatsen skall de första familjerna få tillgång till sin DriveMe bil i december 2017. Och läser man vidare så är det bara på en större slinga på Göteborgs motorvägar, inkl en sträcka på E6, där testerna skall ske. Inte så imponerande om du frågar mig.

Men för någon vecka sen släppte Waymo, bolaget där Google numera driver sitt arbete med autonoma fordon (ägt av Googles utvecklingsbolag Alphabet), nyheten att man skall starta ett försök i Phoenix, Arizona med helt autonoma taxibilar. Man börjar med 100 Fiat Chrysler Pacifica laddhybrider, med planer att utöka till 500. Arizona är valt för att man har bra väder (självkörande bilar klarar ännu inte snö och kraftigt regn), rimlig trafik och inga legala hinder.

Man har flera organisationer som stöttar försöket. Förutom förorten Chandler, där försöket genomförs, finns Mothers Against Drunk Driving, The National Safety Council (USA:s NTF), The Foundation for Senior Living, Foundation for Blind Children plus delar av näringslivet.

Man har testkört sedan i april, med en förare på plats, och haft en hel de problem bl a med vänstersväng in på gator med många körfält, med återvändsgator etc. Men nu skall man, ”inom några veckor”, starta försöket med taxi-tjänst på riktigt. Ingen förare, men en ”baksätesförare” på plats.

Men alla sjunger inte halleluja över försöket. “We really don’t know, based on any meaningful data, what’s actually going on. I’m concerned they’re following the traditional Silicon Valley mode of: let’s put something out in beta and fix it as we go along,” säger t ex John Simpson på konsumentorganisationen Consumer Watchdog.

Waymo, som enligt många bedömare ligger längst fram i tekniken, verkar dock inte ha sin affärsmodell klar. På ett mediaevent i oktober sa VD:n John Krafcik att några sammanhang är uppenbara, som självkörande taxi, men även godstransporter, men att man också vill hjälpa städerna med last-mile-transporter. Men naturligtvis också vanliga personligt ägda bilar. Det vill säga det mesta. Frågan är hur, och i vilken prioritetsordning? Waymo bygger inga egna bilar, så var i värdekedjan vill man vara?

Så vad kommer att hända? Hur snabbt kommer vi se helt autonoma fordon på allvar på våra vägar? Svaret är att ingen vet.

Och hur kommer de att påverka våra städer? Och vilken nytta kommer de att tillföra till transportsystemet? Även där är svaret att ingen ännu vet. Det görs mängder med forskning och studier idag, men det mesta är teoretiska modellstudier. Och när det gäller stora, potentiellt disruptiva förändringar som involverar mänskligt beteende, är det svårt att förlita sig enbart på modeller.

Hur det blir beror på vad vi vill. Vad marknaden vill, och vad vi som samhälle vill. Kommer människor att acceptera att åka i de självkörande bilarna? Kommer vi att planera städerna efter ett minskat behov av parkering som kan uppkomma om vi delar på bilarna? Kommer vi att omfamna delningsekonomin? Kommer vi att tillåta bilar överhuvudtaget i våra innerstäder?

Så hur skall vi förhålla oss till de självkörande bilarna när vi planerar våra städer, får jag ofta frågan. Jag tror, som jag skrev i mitt förra blogginlägg, att den traditionella planen är död. Så istället behöver vi jobba utifrån en plattform som beskriver de mål vill ha för staden. Och inom dessa ha en flexibilitet att testa olika lösningar. Ett sätt att förbereda sig för olika framtider är att jobba med scenarier. Och att göra detta tillsammans med involverade aktörer.

Det är viktigt att planerare och beslutsfattare är pålästa och kan medverka i diskussionen om hur de självkörande fordonen kan bidra till ett mer hållbart transportsystem. Resan dit är nämligen inte självkörande.

 

Tips: Två nya intressanta svenska rapporter som berör frågan finns nu:

Framtidsscenarier för självkörande fordon på väg, VTI, från maj 2017

Självkörande fordon och effekter på de transportpolitiska målen, Transportanalys, nov 2017

 

 

 

 

 

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.