Utbud och efterfrågan – energi och transporter

Läste ett intressant debattinlägg i veckans Ny Teknik. Där diskuterar energianalytikern Roger Fredriksson behovet av ett nytt paradigm inom energiområdet. Istället för att som hittills fokusera på det han kallar för ”tillförselparadigmet” behöver vi istället ett ”användningsparadigm”. Skall vi lösa världens klimatproblem måste vi diskutera energianvändningen och inte bara energitillförseln.

På samma sätt är det med trafiken. Vi är fast i ett ”utbudsparadigm” som mest handlar om hur vi kan skapa tillräckligt med vägkapacitet för ständigt ökande transportvolymer. Vi lever fortfarande med ”predict and provide”, dvs vi gör trafikprognoser som pekar på behovet av ökad kapacitet för att tillfredsställa efterfrågan, och dessa bildar sen underlag för byggande av ny vägkapacitet, vilken i sin tur ökar efterfrågan till den förutspådda nivån*.

Istället borde vi även inom trafikområdet övergå till ett ”efterfrågeparadigm”. Att med klok planering och olika styrmedel försöka påverka efterfrågan är den enda vägen framåt mot ett hållbart transportsystem. Mobility Management, dvs ”mjuka åtgärder för att påverka resan innan den börjat” blir då ett viktigt instrument. I Stockholm pågår landets största Mobility Management-projekt: trängselskatterna.

* Den som vill läsa mer om ”predict and provide” läser lämpligen Phil Goodwins installationsföreläsning från 1997. Den står sig väl ännu.

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.