Blir det kvar nån europeisk bilindustri?

Billobbyn i Tyskland lyckades ju hissa utsläppstaket från 120 till 130 g koldioxid per kilometer i EU:s förslag på avgaskrav från år 2012 som kom igår. Men franska och italienska biltillverkar har redan ett antal bilar som klarar kraven. Och de japanska ligger långt fram och förstår mycket bättre vad som väntar.

Som jag skrivit om flera gånger: om Europa, och Sverige, vill vara med när miljöteknikmarknaden expanderar är det nu man måste handla. Och då handlar det inte om att sätta sig emot alla krav utan tvärtom ligga längre fram än konkurrenterna. Den som först släpper en plug-in-hybrid för el och biobränsle kommer att ligga bra till. Dvs en bil som du kan ladda i eluttaget hemma och köra kanske 5-6 mil, och som också har en förbränningsmotor som används när det behövs. Som en Prius med sladd alltså.

Men det allra viktigaste är att göra bilar som drar lite energi. Oavsett om vi kör på el, biobränsle eller fossilt bränsle så måste ju energin komma någonstans ifrån. Och uttaget av energi måste minska i ett långsiktigt hållbart samhälle. Inte öka som idag.

Och låt oss nu slippa allt snack om att det är spårtaxi som skall frälsa världen. Fortsätt att utveckla och testa, men slå inga blå dunster i ögonen på politikerna om att detta är den stora lösningen.

Länk:
SVT om framtidens bilar

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.