Ger nya trängselskatten mer trafik?

Den nya trängselskatten i Stockholm skall vara avdragsgill i deklarationen. Det betyder i praktiken att det blir billigare – och effekten blir mindre. Och då kör man mer, och så får man in mer pengar till att bygga nya vägar. Och det är ju till vägar pengarna skall gå – inte till kollektrivtrafiken.

Denna nya konstruktion ser alltså ut att ge effekten att den nya trängselskatten blir en vägavgift, vilken som helt, för att finansiera vägbygget.

I P1 i morse sa utredaren Carl Cederschiöld ordagrant så här i en debatt med Naturskyddföreningens Magnus Nilsson:

”Trängselavgifterna minskar trängseln i trafiken, vilket ger pengar till att bygga om och ut vägar som ytterligare minskar trängseln och därmed miljöpåverkan i trafiken.”

Som jag tidigare påpekat har han fel. Nya vägar minskar möjligen trängseln på kort sikt lokalt någonstans, men genererar också ny trafik, vilket ökar trafikens miljöpåverkan. På längre sikt ökar nya vägar trafiken.

Trängselavgifterna blir då en ren vägavgift, för att finansiera nya vägar. Och med avdragsrätten minskar inte trängseln lika mycket. Hur mycket mindre minskningen blir vet man inte. Carl Cederschiöld tyckte i deabtten att det inte var viktigt att veta detta. Hans svar var att då får man väl justera avgifterna. Det är annars ganska enkelt att göra en sådan beräkning….

Länk:
SR om trängselavgifterna

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.