Ger nya trängselskatten mer trafik?

Den nya trängselskatten i Stockholm skall vara avdragsgill i deklarationen. Det betyder i praktiken att det blir billigare – och effekten blir mindre. Och då kör man mer, och så får man in mer pengar till att bygga nya vägar. Och det är ju till vägar pengarna skall gå – inte till kollektrivtrafiken.

Denna nya konstruktion ser alltså ut att ge effekten att den nya trängselskatten blir en vägavgift, vilken som helt, för att finansiera vägbygget.

I P1 i morse sa utredaren Carl Cederschiöld ordagrant så här i en debatt med Naturskyddföreningens Magnus Nilsson:

”Trängselavgifterna minskar trängseln i trafiken, vilket ger pengar till att bygga om och ut vägar som ytterligare minskar trängseln och därmed miljöpåverkan i trafiken.”

Som jag tidigare påpekat har han fel. Nya vägar minskar möjligen trängseln på kort sikt lokalt någonstans, men genererar också ny trafik, vilket ökar trafikens miljöpåverkan. På längre sikt ökar nya vägar trafiken.

Trängselavgifterna blir då en ren vägavgift, för att finansiera nya vägar. Och med avdragsrätten minskar inte trängseln lika mycket. Hur mycket mindre minskningen blir vet man inte. Carl Cederschiöld tyckte i deabtten att det inte var viktigt att veta detta. Hans svar var att då får man väl justera avgifterna. Det är annars ganska enkelt att göra en sådan beräkning….

Länk:
SR om trängselavgifterna

2 kommentarer
  1. Rickard Nygren
    Rickard Nygren says:

    Så här tänker jag; Cyklar ofta förbi Centralbron i Stockholm om morgonen när tre filer bilgröt masar sig fram över bron. Som öar i denna plåtmassa kryper enstaka bussar fram, där sitter kanske 70 pers.

    Bilisterna i sina bilar borde känna glädje över att dessa 70 personer sitter där. Sutto de i varsin bil hade det blivit helt stopp.

    Nu tar sig alla fram, om än i patetisk snigelfart. Bilisterna borde vara glada över de som åker kollektiv.

    För detta borde varje bilist gladeligen kunna betala 20 spänn till varje bussresenär som gör det möjligt för personbilen att överhuvudtaget komma fram.

    Kollektivtrafiken subventioneras inte, den gör det möjlig för bilar att komma fram i en stor stad!

    -rickard

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Visst, du har ju delvis rätt. Om fler åker kollektivtrafik blir det bättre plats för de som ändå kör bil. Detta innebär naturligtvis ett dilemma när man skall övertyga fler om att åka kollektivtrafik: ”Varför skall jag åka kollektivtrafik när det blir andra som får nyttan?”. Man brukar kalla detta för Prisoners dilemma.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.