Det finns inga miljöbilar
Vad skall vi driva våra bilar med, idag och i framtiden? Jag får den frågan nästan varje dag. Idag är ca 22,5 % av alla nya bilar miljöbilar. Konstigt ord förresten. Inga bilar är bra för miljön.
Den övervägande delen av dessa miljöbilar är etanolbilar. Och etanolens framtid som miljöbränsle diskuteras allt mer. Och det finns mycket att fundera på:
Om man har tjänstebil så får man 20% nedsättning av förmånsvärdet, och ingen kontrollerar om du kör på etanol eller på vanlig bensin.
Och forskaren Sten Ebbesten på SLU säger: ”Nu har det blivit så illa att den som vill köra sin bil låter 40-50 personer svälta ihjäl. Den som har pengar kommer åt spannmål, sockerrör eller något annat för att köra på etanol.” Men det finns andra forskare som menar att de ökade priserna på spannmål etc gynnar de fattiga som kan få mer betalt, åtminstone om vi inför en certifiering, som gör att inte bara rika sockerrörsbaroner får del av pengarna.
Och om vi inte tillverkar etanolen på rätt sätt (utan gör den på spannmål och majs) så blir det nästan ingen koldioxidvinst alls. Den sockerrörsetanol från Brasilien, som utgör den största delen av den etanol som finns i den E85 vi använder i Sverige, är okej ur koldioxidsynvinkel, men skördas för hand av arbetare som får slita hårt. Och regnskog huggs ner för att plantera sockerrör. Så inte är det enkelt.
Det intressanta är att alla de som gör sig stora bekymmer om arbetarna i Brasilien aldrig ägnat en tanke åt oljearbetarna i Nigeria och Angola….
Det biobränsle vi ser idag är första generationens bränsle. Det kommer att komma bättre sådana bränslen: etanol som görs på cellulosa (kvistar och bark t ex) och senare metanol och biodiesel som framställs av förgasad cellulosa.
Så etanolbilar är ingen slutlig lösning. Vi kan inte odla spannmål eller sockerrör så att alla världens bilar kan drivas på den. Framtidens bränslen är förmodligen många olika bränslen. Om du köper en etanolbil idag så sänder du i alla fall en signal till bilindustrin att vi vill ha en förändring.
Jag har under många år kört Volvo. Men för ett år sedan när jag skulle bytt till deras gasbil slutade de tillverka den. Sen har jag väntat på etanolvarianterna. Men precis som alla Volvo är de löjligt bränsletörstiga så därför blir det ingen sådan nu. Istället har jag förmånen att idag ha hämtat en gas-merca som jag skall köra i 6 månader. Det skall bli intressant att se hur det fungerar. Jag kör så pass lite att jag räknar med att kunna klara mig utan att behöva köra på bensin särskilt ofta. Och i morgon skall jag kolla med E.ON hur jag gör för att köpa grön gas, dvs biogas på samma sätt som grön el. Och då kan jag köra på gas från den skit som mina vänner i Eslöv producerar.
Hustrun, som använder bilen i jobbet mycket mer än jag, kör en Volvo C30 Flexifuel, så vi får erfarenhet av båda.
Och som jag skrivit flera gånger tidigare: det finns tre sätt att minska koldioxidutsläppen från bilarna:
1) Minska körsträckan
2) Minska bränsleförbrukningen
3) Minska fossilinnehållet i bränslet
Och vi måste använda alla tre. 1) och 3) känner jag mig nu tillfreds med. Därför promenerar jag till jobbet i morgon precis som vanligt, trots den nya gas-bilen.
Länkar:
Maud Olofsson i DN om etanolen
Lantbruksforskare om etanolen
DN om maten och etanolen
DN om biogas
Hål i huvudet av Volvo (=Ford) att lägga BiFuel i malpåse – nu kommer VW, Opel och Mercedes m fl och kapar åt sig gasbilsmarknaden här hemma. När Ford-direktörerna fattar galoppen kan det vara försent.
Du går till jobbet, åker tåg i jobbet och din hustru har bil. Varför i hela världen skall du ha en egen bil? Samåkning, bilpool, hyrbil, taxi känns som bättre alternativ i ditt fall (utifrån den bild jag fått i bloggen). Kostnaden per mil med egen bil blir rätt hög också? Varför egen bil?
/David
Det är en klok fråga…. Och rent ekonomiskt är det naturligtvis idioti….
Men du skall betänka att du talar med en 52-årig man som haft egen bil sedan 18-årsdagen.
Nu har jag tjänstebil, men kan växla ut bilkostnaden mot pengar om jag inte skulle ha bilen. Så du har helt rätt.
Så med tiden kommer nog den dagen. Fram till dess fortsätter jag att gå, cykla och åka tåg, och åker gas-bil de ca 1000 mil om året jag kör. Det ärt betydligt mindre än de ca 1800 mil jag körde för ett antal år sedan.
Men ekonomiskt är det idiotiskt….