Mycket snö i Alperna – men hur blir det imorgon?

När man står längst upp på några av topparna här i Saalbach och tittar ut över de snötäckta Alperna känns växthuseffekten långt borta. Det är gott om snö i Alperna, inte bara i de snökanonssprejade pisterna. Det är somn vanligt betagande vackert, och enormt avkopplande att sitta ute i solen på en av restaurangerna och äta en gulasch, kasnockerln, germknödel eller vad för onyttig österikisk mat man nu väljer till sin lunchöl.

Och vi var på europas bästa after ski (säger dom) på Hinterhagalm som avslutning idag. Och fick hör österikiska afterski-varianter av Cotton Eye Joe, Living next door to Alice och andra odödliga verk. Kul!

Men börjar man fundera över hela denna företeelse med utförsåkning så orsakar den förmodligen ett ganska stort ekologiskt fotavtryck. Här i Saalbach-Hinterglemm-Leogang är det ca 30.000 personer i backen. De har alla flugit, kört bil eller åkt buss hit. Vi åker i ett fantastiskt system med liftar och pister.

Liftar som förmodligen kräver åtskilliga ampere för att dra oss alla upp så vi kan åka ner igen. Och vi åker på pister av konstsnö som varje natt fylls på, och denna process kräver säkert åtskilliga kubikmeter vatten och energi. Och varje natt kör ett mycket stort antal pistmaskiner, dieseldrivna, och jämnar till alltihop så att vi kan åka nästa dag igen.

Frågan är om och hur utförsåkning kan bli hållbar. Folkpartiet skulle säkert rösta för kärnkraft.

Ser i DN att man inte kommer överens om de sista delarna i klimatberedningens rapport. Folkpartiet tycker att man skriver för lite om kränkraften som skall rädda oss alla. Frågan är om de kommer ihåg att kärnkraften endast svarar för 15% av energin i Sverige.

Börja med att diskutera hur vi kan effetivisera energianvändingen istället. Både i Sverige och Alperna.

Länkar:

DN om klimatberedningen
DN of folkpartiet och kärnkraften

9 kommentarer
  1. Bengt Gustafsson
    Bengt Gustafsson says:

    I värsta fall kan det vara så att hela kostnaden för ditt liftkort går till kolkraftsenergi. Där brukar man ju säga ett kg CO2 per kWh och om liftkortet kostar 2000 kr och blir det alltså 2 ton CO2 per åkarvecka. Så illa är det väl inte men kanske är det ändå 1000 kWh som du betalar per liftkort. Halva årsbudgeten alltså! Hoppsan.

    Själv åker jag till Teneriffa och det kostade 500 kr/pers att klimatkompensera. Fast det var ju bara för flygresan förstås…

    Svara
  2. AP Maran
    AP Maran says:

    Med din rubrik så fick jag direkt anledning att säga att det visst inte är lika gott om snö längre i Saalbach, var där första gången för 28 år sedan och nu är det mycket mycket tunnare/ojämnare, en del pister finns inte längre.
    De får delvis skylla sig själv där de fram tills för tio år sedan var tungt beroende av import av olja, kol o gas, men sedan tio år har de ökat kraftigt på förnyelsebara energikällor. Egentligen kan man nog säga att de gjort det för att hålla turisterna med renare luft, de sitter fortfarande i knät på Ryssland för gasen.

    Svara
  3. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Själv var jag första gången i Saalbach för 10 år sedan. Då var det mycket mindre snö än det var nu. Året efter var det massor av snö.

    Men om du har en lång tidserie från 89 och framåt så har du kanske rätt. Men annars är det svårt med enstaka observationer.

    De tre senaste åren har jag varit i Ischgl (som i o f s ligger högre) och där har det varit gott om snö.

    Svara
  4. AP Maran
    AP Maran says:

    Jag har förgäves sökt efter någon form av sammanhållen statistik för variationer både i Österrike och Sverige, mest är det spridda observationer som du precis säger har föga riktning.
    På något sätt känns det svårt att se hur debatten om miljöpåverkan enbart kan grunda sig på generella höjningar av temperatursnitt, en ordentlig insamling av lokala förändringar som är relaterat till t ex industrier, transporter mm kunde visat tydligare på sårbarheten i näringarna.

    Att det på sikt blir en annan turism eller andra resvanor kan vi egentligen bara gissa, turismen är i ständig förändring och ändå en relativt ny företeelse, resandet ännu mer i ständig utveckling.

    Satt häromveckan och pratade med några teknikinnovatörer och vi kom fram till att egentligen skulle man kunna bygga en helt ny typ av kostnadseffektivt godstransportsystem som inte är på räls, i luften eller på den typ av vägar vi känner idag, tekniken finns men vi är mentalt inlåsta i de system vi har idag.

    Frågan är om vi klarar av att förändra inom de snäva ramar vi givit oss själva? Dessutom står vi oss slätt utan tydliga beslutsunderlag.

    Svara
  5. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Låter spännande med ett nytt godstransportsystem som inte går på väg, räls eller i luften.

    Eftersom jag själv också arbetat med innovationer nom miljöteknikområdet blir jag nyfiken. Hur då?

    Svara
  6. Anonymous
    Anonymous says:

    Konstigt det här med klimatet; för 5000 år sedan var det flera grader varmare än idag och på dinosauriernas tid var det mer än 10 grader högre medeltemperatur på jorden. Detta trots att de varken hade skidliftar eller SUV:ar…

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.