I Los Angeles och Nyköping

I USA har jag en gång besökt ett köpcentrum i Los Angeles som saknade ingångar – förutom via parkeringshuset. Nu har Nyköping inspirerats av USA och byggt ett köpcentrum kallat Pål Jungs Hage enligt samma principer. Visserligen låter ju namnet betydligt mer idylliskt än Beverly Center, men tanken är den samma. Kommer man inte med bil har man inte där att göra.

Den tänkta cykelvägen dit passerar en motorvägsavfart där bilarna kommer i hög hastighet. På samma sätt ser det ut på de flesta köpcenter i Sverige. Kommer man till fots, med cykel eller med kollektivtrafik är man andra klassens konsument.

I Nyköping har kommunen lagt 21 miljoner på vägarna till köpcentrat.

Och i Lund pratar stadsarkitekten och politikerna fortfarande om hur man skall få bort bussarna från centrum….

Ganska snart kommer bensinpriset att vara så högt att många köpcentrumägare skulle önskat att man haft cykelvägar och bussar nära…..

Länkar:
Södermanlands Nyheter om cykelvägen
SR om cykelvägen i Nyköping

5 kommentarer
  1. AP Maran
    AP Maran says:

    och hur ska man handla en IKEAsoffa på cykel eller buss;-) det är inte bara fordon som vi måste se över om vi ska följa ’din’ väg; då handlar det om en total samhällsomställning och det är svårare än Mao’s kulturrevolution med dagens barriärer.
    Mitt tips är att vi kommer att se mycket mer av bilorienterad planering och shopping i minst tio år till, kanske tjugo. I motsats till dig så ser jag bara dumhet bland ’människorna’ som tar planeringsbeslut…

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Nja hemkörning är ju inte nåt nytt precis.

    Du menar politikerna? Och dom väljer ju vi – eller hur?

    Men jag tror att energipriset kommer att ge en hel del förändirngar.

    Och några förstår faktsiskt en del. Men inte de i Nyköping…

    och i Lund har man varit klok i sin trafikplneinrg fram till nu – så vi får hoppas man ändrar sig.

    Svara
  3. Björn Åslund
    Björn Åslund says:

    Nyköping är min hemstad. Kan säga att det är en väldigt bilfixerad stad, trots att avstånden är små och förutsättningarna de bästa för cykel och kollektivtrafik (buss). Det saknas visioner för hur trafiken ska kunna utvecklas, för att minska bilberoendet. Men verkligheten kommer väl ikapp Nyköping, men det är frustrerande att se saktfärdigheten här när man hör talas om utvecklingen på andra orter.

    Svara
  4. AP Maran
    AP Maran says:

    e-handeln har ett stort problem och det är när det är produkter som har ett kontext, då slår våra reptilhjärnor till och vill att vi känner på prylarna innan vi handlar; ergo bilshopping…
    Klokhet kommer och går endast politiska nämnder består; skämt åsido, den allmänna toleransen varierar med kostnadstrycket och just nu är alla otroligt irriterade över snabbt ökade kostnader men inga ökade intäkter och många beslut tas i rak riktning mot hållbar utveckling; helt naturligt…

    Svara
  5. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Nja, det finns en trend som börjar synas med showroomsbutiker i städerna. Sådana finns i USA. Så e-handel kan fungera. Vi har sökt ett stort forksningsprojekt på detta tillsammans med LTH,och förhoppningsvis får vi det. Så om ett par år vet vi mer!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.