ESS ger spårväg snabbare i Sverige

Och så har beskedet kommit att Lund, med allra största sannolikhet får Europas största spallationsforskningsanläggning, ESS. Lars Leijonborg ler i kapp med kommunalrådet Mats Helmfrid på bilderna från gårdagens presskonferens.

I den gigantiska anläggningen, på delar av Sveriges bästa åkerjord, skall man krocka neutroner för att lära sig mer om material av olika slag. Några tusen forskare från hela Europa kommer varje år att komma till Lund för att använda anläggningen.

Jag är i grunden positiv till denna forskningsanläggning. Även om Stockholmsmaffian är njugga. DN:s ledare är bara nästan positiv idag, Vetenskapsakademins ordf är negativ och rädda för att för mycket pengar går till ESS, och försvårar för annan forskning. JAg tror det kan bli tvärt om – åt den som har skall varda givet, som det står i Biblen. Min erfarenhet avforskningsvärlden är just sådan – har man ett intressant projekt är det oftas lättare att få mer medel från andra håll.

Jag tror att forskning av detta slag behövs, bl a för att kunna göra miljö- och energieffektiva lösningar på material i framtiden. MEN – nu krävs det att alla ansträngningar sätts in för att göra anläggningen, och området Brunnshög där den skall ligga, så hållbart som möjligt. Och miljöprövningen måste göras på största allvar. Frågan är vem som kan göra den, eftersom hela etablissemanget redan är inblandat, som Naturskyddsföreningen påpekar. Att lägga några extra 10-tals miljoner på att kunna bygga anläggningen utan kvicksilver, bör vara en självklarhet.

En mycket viktig aspekt är transporterna till området. Anläggningen ligger vid motorvägen E22, och får naturligtvis goda vägförbindelser. Därmed blir det extra viktigt att den spårväg som planeras till området verkligen kommer till snabbt.

Och jag tror att beskedet om ESS kommer att betyda mycket för alla spårvägssatsningar i Sverige. Lund kommer nu att sätta fart på planeringen för att linjen till Brunnshög skall ligga klar 2014, när en mindre forskningsanläggning i området, MAXLAB(som är ganska stor även den), skall vara klar.

Nu får Lund råg i ryggen att snabba på denna process så att spårvägen verkligen blir klar 2014. Och när detta beslut finns kommer Malmö, Helsingborg, Jönköping, Linköping och andra städer som också vill satsa på ny spårväg att äntligen få tummen loss.

I nästa vecka bildas det ett svenskt spårvägsnätverk för alla städer som vill satsa på denna trafikform. Det sker i Stockholm, på stadshuset, med medverkan av bla Christer Wennerholm, ordf i SL, Sten Nordin, borgarråd i Stockholm. Dessutom kommer andra toppolitiker från många andra av de städer som planerar för spårväg. Och Lund kommer att vara på plats. Själv skall jag försöka moderera tillställningen, och se til att en interimrsstyrelse bildas.

Länkar:
Sydsvenskan – nya jobb till Skåne
Sydsvenskan – besked om ESS
Sydsvenskan – alla artiklar
DN – miljardsforskning i Lund
DN – huvudledare

1 kommentar
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    Lägg anläggningen på sämre jordbruksmark! Sanden i Veberöd – Revinge! Och bygg den planerade, och av regionen önskade, järnvägen Malmö/Lund -Simrishamn via Veberöd samtidigt!

    Men där finns kanske någon rar växt?

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.