Framtidens resande i Malmö 2025

”När Conny Owen Olsson skulle tanka ringlade köerna långa, precis som de gjort ganska ofta det senaste året. Väl framme vid pumpen, efter att ha väntat i nästan tre kvart, var soppan slut.

– Kommer mer i morgon eftermiddag…kanske, sa mackinnehavaren.

Han svor en lång ed. Det var svårt att vänja sig. Att tillgången till bränsle inte var jämn och säker hade kommit som en överraskning för alla. Visst hade man hört talas om peak oil, och priset på bensin och diesel hade åkt berg- och dalbana flera gånger de senaste åren. Men så kom plötsligt leveransproblemen.”

Så här börjar den lilla krönika om trafiken i Malmö 2025 som jag skrivit i senaste numret av Malmö gatukontors tidning ”Anslaget”.

Vill du veta hur det går för Conny så finns tidningen att ladda ner, artikeln finns på sidan 12. Uppslaget har jag lånat från ett avsnitt i en bok om framtidens transporter som jag skriver på.

Länk: Anslaget nr 3 2009

9 kommentarer
  1. John Agebrand
    John Agebrand says:

    Läste idag en debattartikel i GP, där Alliansen beklagade sig över att parkeringsplatser försvinner i centrala Gbg. De hänvisade till känsloargument som att: ”Barnfamiljer har behov av bil. Så enkelt är det.”

    Eftersom det är Göteborg är även ”fordonsindustrin” ett känsloladdat argument.

    Detta är en aspekt på framtidens resande som inte är oviktig. Vi vill komma åt bilresandet på andra sätt än bara bränslepriset. Trängselavgifter, dubbdäcksförbud, färre parkeringsplatser och liknande gör bilägandet mindre bekvämt.

    Självklart protesterar många bilägare och kallar det ”häxjakt”. På så sätt kan det jämföras med anti-rök kampanjen som framgångsrikt pågått i ca 20 år. Rökarna protesterade mot höjda skatter, rökförbud på arbetsplatser, barer, offentliga platser osv. Trots detta fortsatte ”häxjakten”, eftersom vi alla såg en nytta med det (folkhälsa och mindre obehag för dem som valt att inte röka m.m.).

    Med facit i hand har anti-rökkampanjen varit en enorm succé. Med tiden kanske anti-bilåtgärder också får den effekten?

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    JAg ser inte på åtgärder som trängselskatt, dubbdäcksförbud etc som häxjakt. JAg tror inte på att använda ord som detta.

    Däremot tycker jag att spelplanen bör vara mer jämn mellan olika transportslag. Och att vi bör sträva efetr ett betydligt mer transportsnålt samhälle där bilen inte behövs lika mycket….

    Svara
  3. David Larsson
    David Larsson says:

    Läste krönikan i ”Anslaget”. Gillar tanken på samåknings-twitter. Har haft funderingar på att utveckla en liknande samåkningstjänst själv, men inte haft tid och engagemang nog för att fullfölja. Vet du om det pågår utveckling av en sådan smidig samåkningstjänst någonstans?

    Svara
  4. Leif
    Leif says:

    Har för mig att jag har sett det (samåkningstjänst) någonstans men jag kan inte komma ihåg var eller om det var fullt utvecklat eller bara i idéstadium. Inte ens om det var här i Sverige, på ITS-kongressen eller i västra Kanada där jag var i somras.

    Intressant läsning i Anslaget.

    Svara
  5. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Jo samåkningstjänster har funnits (och finns kanske)som riktar sig till företag, dvs en webtjänst för att hitta matchningar inom ett eller flera företag. I Sverige fanns Datessa (som vi utvärderat). men man fick aldrig nån fjutt.

    Däremot så spontansamåker ju många människor bl a till jobbet.

    och visst vore det kul om amn gjorde en samåkningstjänst där man kan berätta för systemet var man är och slå på att man är intresserad av samåkning, med vissa fördefineirade personer.

    Nya Google Wave verkar kunna vara en grund för att bygga ett sådant system..

    Svara
  6. Anonymous
    Anonymous says:

    och Skjutsgruppen finns även på Twitter: twitter.com/skjutsgruppen (använd hashtagen #skjutsgruppen). Samåkningsdagen 2009 arrangerades av samma grupp.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.