Back in business again

Nej jag har inte gett upp eller så. Bara haft några extremt intensiva veckor som handelsresande i hållbara transporter, och flängt mellan 9 olika olika gig (föredrag, workshops, moderator) på tre veckor, i Köpenhamn, Stockholm, Falun, Växjö, Skellefteå, Lund, Stockholm, Växjö igen och Stockholm.

Och visst har det funnits saker att skriva om: att 97% av alla svenska klimatforskare är ense om människan orsakar uppvärmning t ex. Att den tredje utredningen visat att det sk Climategate var nonsens. Forskarna på East Anglia hade inte gjort något fel. Bland mina mail har det funnits många förslag på sådant jag borde ta upp: Hur blir det egentligen med den nya kollektivtrafiklagen? Och varför är även de senaste utnämnda cheferna i Trafikverket till 90% från Vägverket även de?

När det gäller kollektivtrafiklagen så är förslaget mycket bättre än de långskott som herr Lundin levererade. Vi får en myndighet, motsvarande dagens länstrafik, som svarar för att ta fram en plan för vilken trafik som behövs. Sen släpps entreprenörerna in och då får de lov att på kommersiell bas köra där man vill – i princip flera på samma linje. Sen får den nya myndigheten handla upp resten.

Det återstår att se hur detta kommer att fungera, om man lyckas hålla samman allt till ett system. Sen är frågan hur mycket av trafiken som verkligen kommer att bedömas kommersiellt gångbar.
Och att i stort 90% av alla chefer i nya Trafikverket kommer från Vägverket, och bara en mindre del från Banverket, är det många gamla banverkare som reagerat på. Här kommer det nog att bli en del tapp av kompetens när folk hoppar av.
Men Trafikverket som idé verkar lovande. Att uppdraget, i alla fall i teorin, blir att skapa tillgänglighet i första hand, och sen fundera på färdmedel, berättade chefen för strategisk utveckling på Trafiktekniska föreningens årsmöte (jag blev omvald som ordförande…) i veckan.
Nu står flyget på marken. Jag trodde det skulle dröja några år tills oljan blev för dyr. Är så glad att vi på Trivector skall åka tåg till Amsterdam i veckan, när hela gänget åker på studieresa för att lära mer om det nya road pricing systemet som komemr 2012, om bussvägssystem i Enschede och Almere, och om världens bästa cykelstad Houten. Om detta och annat kan du läsa om du följer oss på Trivector på Facebook. Och en del kommer du att kunna läsa på den här bloggen eller på min Twitter.
Från nu blir det vanlig uppdateringsfrekvens, dvs 3-4 ggr per vecka.
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.