Alla kommer fram?

Alla organisationer skall ha en vision. Vi på Trivector har t ex som vision att ”vi är Sveriges ledande aktör vad det gäller att utveckla, förmedla och använda kunskap om framtidens bättre trafik”. En vision är det man strävar mot men inte nödvändigtvis måste nå, jämför nollvisionen.

Idag fick jag koll på vad som är det nya Trafikverkets vision. Den låter så här: Alla kommer fram, smidigt, grönt och tryggt.

Jag kan riktigt se hur vännerna på verket brottas med denna formulering. Alla skall med, alla skall fram. Det måste gå smidigt, och gudbevars skall ju miljön med på något sätt. Och så skall det upplevas säkert, dvs det skall vara tryggt. Lite för alla.

Industrin och företagen får sin framkomlighet. De vanliga resenärerna vill så klart att det skall smidigt, och tryggt och miljömuppar som jag vill att det skall ske på ett grönt sätt. Voila!

Men frågan är om den här visionen ger möjlighet till måluppfyllelse av de transportpolitiska målen som vi fick i maj 2009? ”Det övergripande målet för svensk transportpolitik är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgare och näringsliv i hela landet”.

Till detta övergripande mål finns nämligen funktionsmålet ”tillgänglighet”, som handlar om den funktion som transportsystemet skall ha. Funktionsmålet handlar om att skapa tillgänglighet för resor och transporter. ”Transportsystemets utformning, funktion och användning ska medverka till att ge alla en grundläggande tillgänglighet med god kvalitet och användbarhet samt bidra till utvecklingskraft i hela landet. Samtidigt ska transportsystemet vara jämställt, det vill säga likvärdigt svara mot kvinnors respektive mäns transportbehov.”

Som läsare av den här bloggen vet så är jag en stark förespråkare för att vi måste sluta fokusera på rörlighet och istället fokusera på tillgänglighet. Rörligheten är bara ett medel för att uppnå målet, som är tillgänglighet.
Den nya visionen tycks mer handla om framkomlighet än tillgänglighet. Visst låter det sympatiskt med att alla kommer fram. Men om alla skall komma fram, vilket implicerar när du vill, med vilket färdmedel du vill, måste vi bygga bort alla flaskhalsar och all trängsel. Och då är vi mycket nära det paradigm ”predict and provide” som skapat dagens system med ständiga försök att ”tillgodose behovet” av transporter, ett behov som just skapas av det system vi bygger. Och som enligt forskning och erfarenhet aldrig kan mättas.
Diskursen, hur vi pratar om olika saker, får betydelse för hur de uppfattas. Därför är orden viktiga. Och jag tycker mig känna en glidning bort från att fokusera på tillgänglighet, även om ordet rörlighet inte finns med.
Eller har jag fel? Är det helt enkelt så att man efter de senaste årens kaos inom tågtrafiken tycker att det är en lagom vision att man faktiskt kommer fram? Nej det ligger kanske snarare i att man inte är det ”Tillgänglighetsverk” som jag hoppades när man slog samman de tidigare trafikverken. Ett sådant hade nog snarare haft som vision att ”Skapa god tillgänglighet till alla aktiviteter”, fast mycket bättre uttryckt. Kom gärna med förslag på hur!
7 kommentarer
  1. David Larsson
    David Larsson says:

    Tyckte först att du var lite hård mot visionen, den är ju rätt klatschig med en sammanfattning av ”alla ska få allt” som faktiskt är målet – både god funktion och stor hänsyn. Men visst har du rätt i att det övergripande målet är tillgänglighet och inte rörlighet.

    Möjligen tycker dock trafikverket att deras del av kakan är den rörlighet som blir kvar – att det är andra myndigheter som ansvarar för den samhällsplanering som genererar transporterna. Som du beskriver är det ju dock i stor utsträckning de utmärkta vägarna som skapar så goda förutsättningar för ökad trafik.

    Visst vore det fenomenalt med ett ”tillgänglighetsverk”, men jag vet inte om trafikverket är rustade för att vara det.

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    På det regionala planet arbetar faktiskt Trafikverket med att få kommunerna att fundera på sin samhällsplanering så att den kan generera mindre resefterfrågan. Samtidigt sitter man fast i sin gamla roll som vägbyggare.

    Och problemet med visionen är väl just att den är klatschig och lätt att ta till sej. Men att den kanske inte styr mot tillgänglighet på det sätt man skulle önskat…

    Svara
  3. Anonymous
    Anonymous says:

    Jag förstår inte heller en vision där ”Alla kommer fram”. När ”alla” ska komma fram innebär det att beslutsfattare exempelvis inte vågar prioritera bussar t ex med bussfiler eftersom bilarna som köar i filen bredvid då uppenbart inte kommer fram fast bussen gör det. ”Alla” kan inte få allt om vi ska uppnå miljömål och skapa ett hållbart transportsystem. Då måste vi satsa stenhårt på attraktiv kollektivtrafik och cykeltrafik och i fotgängare där det funkar. Bil får man givetvis köra, och i många fall behöver vi under lång tid framöver bilen, men de kan inte få komma fram överallt, hur som helst och till vilket pris som helst. Om ”alla” ska komma fram blir det osmidigt och otryggt för en hel del (kollektivtrafikresenärer, cyklister och fotgängare) och särskilt grönt blir det inte om vi ska fortsätta att puttra fram i våra plåtlådor. (Och nej, ni som tänkt protestera, alternativa drivmedel löser inte alla problem som finns med bilens negativa miljöpåverkan.)

    Svara
  4. Marcus
    Marcus says:

    Vår nya infrastrukturminister (som av 12 år i riksdagen tillbringat drygt två månader i trafikutskottet för 8 år sen…) tycks ha tagit till sig den här visionen till fullo. 4 år till av ”supermiljöbilar”, alla ska fram och helst med en ofta falsk känsla av att gått grönt till. 12 % minskning av anslagen till järnvägsunderhåll nästa år.

    4 år till av att bortse från forskning och expertis på trafikområdet för att spinna vidare på bilsamhället. Det ser inte ljust ut.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.