Kollektivtrafik vs personbil

För några dagar sen skrev jag en tweet som löd så här: ”En svensk bil används 3% av tiden, och 1,2 pers/bil=24% av platserna. Kapacitetsutnyttjandet i systemet är alltså 0,24×0,03= 7,2 promille.”

Det blev en av mina mest retweetade tweetar på länge. Och endast en negativ reaktion. ”men vill du påvisa att bilen är onödig?” skrev en person. Och flera kommenterade med att det låga utnyttjandet gäller ju även tvättmaskinen, gräsklipparen, kaffebryggaren, dammsugaren, skruvdragaren osv. Och så är det ju – en borrmaskin lär i snitt användas under sin livstid bara användas ca 10 min.

Men visst är det intressant att vi är beredda att lägga så mycket pengar för att ha tillgång till bilen när verkligen vill och behöver. Sett ur bilägaren synvinkel är det alltså 3% av tiden som vi använder den. Så man kan undra varför inte bilpooler och andra delningsformer växer ännu snabbare, nu när tekniken gör denna form av tjänster enklare att använda. Att jag själv fortsätter ha bil beror främst på att möjligheten att ta sig till jobbet under sommaren när vi bor i sommarhuset.

Men hur ser då motsvarande siffra ut för kollektivtrafiken? Ofta får man höra att kapacitetsutnyttjandet är lågt. Det finns naturligtvis många sätt att räkna på, ofta använder man resor/utbudskilometer. Då ligger de flesta län i spannet 0,4 (Kalmar) – 3 (Stockholm).

Men vilken siffra skulle vi få om vi gjorde motsvarande räkneövning som den jag tweetade om? Jag bad Mats Améen, en av våra seniorkonsulter, med lång erfarenhet från Skånetrafiken, och en imponerande samling statistik, att se om han kunde få fram en motsvarande siffra.

Jag fick då en noggrann beräkning för stadsbussarna i Malmö, och en för Pågatågen i Skåne.  Och vad blev då resultatet?

En genomsnittlig stadsbuss i Malmö, används 9,6 h per dag, vilket är 40 % av tiden. När bussarna körs är beläggningsgraden i genomsnitt 27 %. Naturligtvis är variationen över dagen stor. Kapacitetsutnyttjandet, med samma mått som för personbilen ovan, 0,4 x 0,27 = 11 procent.

För pågatågen gäller att genomsnittligt pågatågsfordon används 6,9 h per dag, vilket motsvarar 29 % av tiden. I snitt är 55 av 230 platser belagda, dvs 24 procent. Även här med stor variation. Här blir kapacitetsutnyttjandet 0,29 x 0,24 = 7 procent.

Kapacitetsutnyttjandet för kollektivtrafiken i Skåne ligger alltså i spannet 7-11 %. Stockholm ligger säkert högre, och landsbygden lägre. Gissningsvis stämmer dessa siffror ganska väl som ett snitt för landet.

Vi kan alltså konstatera att kollektivtrafiken har ca 10 ggr högre kapacitetsutnyttjande än en personbil.

 

3 kommentarer
  1. Göran
    Göran says:

    ”Att jag själv fortsätter ha bil beror främst på att möjligheten att ta sig till jobbet under sommaren när vi bor i sommarhuset.”
    Och, så är det väl för de flesta. Jag har inte ens jobb längre utan är pensionär och bor på Södermalm, men har bil just för att åka till och från sommarstället på Gotland. Och så är det väl för de flesta, att det finns ett eller annat gott skäl att ha bil. Antingen bor man lite perifert i storstan eller så behöver man bilen för vissa speciella ärenden. Och då kan man ju också använda bilen lite då och då, även om det finns bra kollektivtrafik.

    Svara
  2. Jonas Ericson
    Jonas Ericson says:

    Detta är väldigt tydligt här i Stockholm. Endast 18 % använder bilen för att ta sig in till jobbet i stan och 60 % av dessa använder sedan bilen i jobbet under dagen. Bilen är i huvudsak till för de resor som inte kollektivtrafiken klarar att tillgodose: fritidsresorna, fotbollsträningen, svamputflykten, söndagmiddag hos farmor etc – dessa resor är för spretiga för kollektivtrafiken, och även för bilpooler – de drabbas av tvättstugefenomenet: alla vill tvätta kl 18. Så det är inte konstigt att folk väljer att ha en bil – det är trots allt väldigt billigt, så länge du inte köper en splitter ny.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.