Handlarna i stadskärnorna överskattar bilens roll
Idag skriver N24 att handeln i Stockholm inte drabbats av trängselskatterna.
”Det ser positivt ut. Cityhandeln har ökat. På vissa håll ökar man 4-5 procent”, säger Ulf Rämme som ansvarar för studien på HUI. ”Ingen handlare uppger att de drabbats av trängselskatterna”.
Handeln i stadskärnorna klagar ofta över bristen på p-platser. Man hör ofta uttalanden som att ”en parkeringsplats genererar handel för minst 1 milj kr/år”.
Nu finns två utredningar från Bristol resp Graz som visar att handlarna ofta överskattar bilens roll för centrumhandeln. I Bristol uppskattade handlarna att 41 % av kunderna kom med bil, när siffran i verkligheten var 22 %. Kunderna kom också från platser som låg närmare än det handlarna trodde.
Cykel och kollektivtrafik spelar alltså en stor roll för handeln i städernas centrum. Det bör alltså ge fördelar för handeln att stötta åtgärder för cyklister och kollektivtrafikresenärer. De som går och cyklar gör också fler inköp per resa än bilsiterna gör. Några siffror om hur mycket de olika trafikantgrupperna handlar för har jag inte kunnat hitta.
Den springande punkten tycker jag dock är om handeln hade fått större omsättning (fler och/eller ”bättre” kunder) om man haft tillgång till fler p-platser. Eller är det så att de som ändå gör de stora inköpen i externhandeln ändå tycker att dessa alternativ är bättre av andra skäl?
Rapporten har flyttats hit.
http://www.sustrans.org.uk/webfiles/liveable%20neighbourhoods/shoppers%20info%20sheet%20-%20ln02.pdf
Länken funkar inte, kan du fixa detta?