Flygets utsläpp allt mer uppmärksammade

När jag skriver mina reseräkningar ser jag exakt hur mycket koldioxid jag släppt ut med mina tjänsteresor under året. Vårt eminenta reseräkningsprogram gör denna beräkning automatiskt. I vårt miljöledningssytem finns sedan mål för hur vi skall förbättra oss. Förutom att minst hälften av alla resor Lund-Stockholm skall gå med tåg, har vi från i år också ett mål för minskning av utsläppen i g/km för alla tjänsteresor som är max 60 mil. År 2005 var detta utsläpp 120 g/km och under 2006 skall det ner minst 3%. För att uppnå detta kan man byta bil mot tåg, använda större andel miljöbilar etc.

Den stora skillnaden i utsläpp totalt ligger dock i om man åker tåg eller flyger i de lite längre resorna. I dagens DN läser jag att resehandböckerna Rough Guide och Lonely Planet uppmanar läsarna att man skall flyga mer sällan och stanna borta längre.

För den som vill lätta sitt miljösamvete finns det nu ett sätt att neutralisera för sina utsläpp. Genom att gå in på organisationen Climate Cares webbplats kan man kalkylera sina koldioxidutsläpp och sen betala för dem. Man köper helt enkelt ”utsläppsrätter” som sen går till olika miljöprojekt, som minskar koldioxidutsläppen, t ex återplanetering av regnskog i Uganda, bättre belysning i skolor i Kazakhstan etc.

Utsläppsrätter för transporter är ett av de mer effektiva sätten att påverka utsläppen i riktning mot ökande effektivitet. Betydligt bättre än den flygskatt som nu får olika svenska flygbolag att flytta sina flygningar från Sturup till Kastrup, och sen köra som vanligt.

I morgon åker jag tåg fram och tillbaka till Stockholm. Förra veckan blev det flyg eftersom nattåget var fullt….

2 kommentarer
  1. Mats Améen
    Mats Améen says:

    Jag ser flygskatten som ett viktigt första steg i riktning mot att styra över resor från flyg till tåg. En förväntad följd av flygskatten är t ex att flygförbindelserna mellan Kastrup och Växjö/Kalmar/Ronneby reduceras eller läggs ner. Samtidigt håller tågtrafiken på att byggas ut på de här sträckorna, vilket gör att tillgängligheten inte behöver försämras. I Öresundsregionen kan givetvis den svenska flygskatten få till följd att viss flygtrafik flyttar över från Sturup till Kastrup, vilket väl i och för sig inte är någon större katastrof. Men på sikt behövs naturligtvis en EU-gemensam flygskatt. Bra då att Sverige har vågat gå före och ta första steget!

    /Mats Améen

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Visst, det är väl bra om vissa löjligt korta flygsträckor försvinner, men att man flyttar ut flyglinjer från Sturup till Kastrup kan ge en bild av förändring, när inget i verkligheten´sker. Incitament som entydigt styr mot minskade utsläpp är bättre!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.