Integration och fysisk planering

I går på Stadsmiljörådets sammanträde diskuterade vi integration och segregation, och vad den fysiska planeringen kan betyda i detta avseende.

Mina slutsatser efter en mycket intressant diskussion är att det viktigaste för att åstadkomma en bra integration är att man kan få ett arbete. Här kan den fysiska planeringen i någon mån bidra:

För att man skall kunna vara delaktig i samhället krävs tillgänglighet. Och det gäller även för de ca 25 % av befolkningen som inte har tillgång till bil. Bra resmöjligheter är därför viktigt – och ett bra kollektivtrafiksystem kan betyda en hel del. Erfarenheter från Nottingham visar också att hjälp med att förstå hur man använder kollektivtrafiken för att ta sig till jobbsökande har haft stor betydelse.

Det andra som den fysiska planeringen kan bidra med är att bostadsområden planeras så att det finns möjlighet för företagande. Det är ofta enklare i traditionell rutnätsstad än i förortsgetton. Sen är det bara att ge se in i turkbutiken och lära sig pruta när du skall köpa din burk Aivar.

Så visst kan den fysiska planeringen bidra, men det är andra politikområden där de riktigt stora insatserna krävs.

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.