Aktivitetshysteriker är vi allihopa!

Att resandet ökar för varje år tror jag till stor del beror på vad man skulle kunna kalla för möjlighetsexplosionen. Antalet möjligheter till aktivitet är idag närmast oändliga, och med informationsteknikens bredd och snabbhet får vi också vetskap om alla dessa möjligheter. Vi har vant oss vid snabba, billiga transporter som vi använder som tidsmaskin för att hinna med så många aktiviteter som möjligt. (Obs, nu kommer en mening för insatta – ni andra kan hoppa över den…). Ett Hägerstrandskt tidsgeografiskt diagram över en människas dag 2006 skulle bli som ett försöka att göra en samlad grafisk tidtabell över alla linjerna i Londons tunnelbana samtidigt. (Slut på internsnacket).

Började fundera över detta när jag såg över hur mina senaste dagar sett ut:

Onsdag: Gick hem i tid för att hjälpa till att fixa för dotterns 20-årsfest (släktdelen) som vi lovat fixa, och lagt ett par kvällar tidigare på. Blev ganska sent, men trevligt.

Torsdag: Kom sent till jobbet, möte om ny webb för Trivector. Cyklade till centrum för att klippa mej. Cyklade tillbaka. Ett antal kortmöten under eftermiddagen. Jobbade på kvällen. Så här långt allt ganska lugnt.

Fredag: (Nu börjar cirkusen). Kort möte på jobbet på morgonen. Cyklade till Lunds kommun för möte om ECOMM 2007, den stora europeiska konferensen om Mobility Management som skall gå av stapeln i Lund 9-11 maj 2007. Snabblunch, tillbaka till kontoret. Senare på eftermiddagen föreläste jag för amerikanska studenter om Sustainable Mobility. Cyklade hem. Hjälpte till att steka 8 fläskfiléer som transporterades till dotterns lägenhet. Packade bilen för att åka till sommarhuset i Barsebäckshamn. Faktum är att båda familjens bilar kördes dit… Snacka om Sustainable Mobility! Sent på kvällen måste vi åka till Malmö för att hämta 15-årige sonen som varit på Malmöfestivalen…

Lördag: Hustrun tar sin bil till Höllviken för att övervara en konfirmation, sonen följer med. Jag stannar hemma för att förbereda min insats som toastmaster på en 50-årsfest på kvällen. Kommer på att jag jag måste tillbaka till Lund för att hämta den gong-gong jag brukar använda. Det blir två turer till Lund denna dag innan allt faller på plats…puh. Måste upp om dotterns lägenhet – hon skall ha festen för vännerna på kvällen. (Det är 20 km mellan orterna)….

Klockan 15.55 kommer hustrun tillbaka efter att ha lämnat sonen i Lund. Klockan 16.17 ca åker vi till Alnarp där festen går av stapeln. Trevlig fest som inleds med flyguppvisning – min 50-årige barndomskompis är nämligen pilot. 00.30 försöker vi dirigera en taxi för att hämta upp sonen i Malmö, för att sen hämta upp oss i Alnarp, för vidare färd till Barsebäckshamn. Efter visst strul fungerar det. Blir dyrt. Somnar strax efter 02.00.

Söndag: Vaknar 8.30.Vi har lovat att vara funktionärer på den segeltävling som går av stapeln i Barsebäckshamn denna dag. Eftersom jag måste jobba, engagerar hustrun sin brorson med fru för att köra vår båt som säkerhetsbåt. Sonen seglar för andra gången i sitt liv e-jollen i en tävling och det går lite bättre än första gången.


Sustainable mobility!
Foto: Marianne Sandén Ljungberg

Tävlingen är slut 16.00 och 17.00 packar vi in våra saker i bilen för att åka till Lund. Via Alnarp för att hämta upp den bil som står där. En snabb kvällspromenad för att hämta upp mina tågbiljetter för morgondagen, gjorde färdigt föredraget jag jobbat på idag. Snart går jag och lägger mig.

Måndag: I morgon bitti skall jag åka tåget 06.28 till Linköping. Måste alltså stiga upp en timme tidigare. Som tur är bor vi 5 min promenad från stationen… Kl 10.00 skall jag hålla föredrag på Linköpings kommun (hållbara transporter igen), kl 13.00 åker jag tillbaka igen. 15.30 är jag tillbaka i Lund.

Som tur är ser resten av veckan lite lugnare ut. Men ganska ofta ser vårt liv ut så här. Ibland blir det så kompakt med aktiviteter, så att även om de var och en är roliga, blir de tillsammans en belastning. Aktivitetshysteriker?

Att hjälpa till med 2 st 20-årsfester, hålla föredrag, vara toastmaster, hjälpa till på segeltävling, hämta och lämna ungdomar osv är alla trevliga aktiviteter. Att kunna utföra dem, och lyckas synkronisera transporterna mellan dem i tid och rum, krävde i det här fallet 2 bilar och en taxi. Att det fungerade berodde också på det väl utbyggda vägnätet som möjliggjorde snabba och effektiva transporter. Vi har vant oss vid denna höga standard vilket gör att krav ofta ställs på utbyggnad av bättre vägar där hastighet och framkomlighet idag är lite lägre. På så sätt möjliggör vi att vi kan delta i ännu fler aktiviteter, vilket ger ännu fler transporter och nya krav på bättre vägar.

Förutom att resursförbrukningen ökar, och miljön tar stryk så är frågan om vi blir lyckligare?

Länkar:

ECOMM
Segelsällskapet Pinhättan

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.