Renässans för handeln i små städer?

Tidningen Market, som jag läser för att ha koll på vad som händer inom handeln, har i nya numret en ledare med titeln ”Det våras för landets småorter”.

Man konstaterar att handeln under en lång följd av år koncentrerats till regionala centralorter. Små orter har haft svårt att konkurrera mot utbudet i dessa större orter. I många län är idag centralortens andel av den totala försäljningen av fackhandel som kläder, sportutrustning etc betydligt större än ortens andel av befolkningen i länet.

Foto: Hampus Ljungberg

Tar vi Gävleborgs län som exempel så har centralorten Gävle index 150 när det gäller försäljningen av denna typ av varor, och alla andra orter i länet index mindre än 100, dvs mindre än vad befolkningsandelen är. Och så ser det ut i hela landet.

Men nu är ett trendbrott på väg enligt Market. Lindex har tagit fram en ny typ av kompaktbutiker som passar i mindre orter, och öppnar nu i Tidholm, Nynäshamn, Sollefteå och Huskvarna. Man lyfter också fram Elgiganten, Överskottsbolaget, Ica Maxi, Netto och Lidl som andra kedjor som tänker i samma banor.

Förmodligen är det bra. Att få tillgång till ett bredare utbud borde gynna småorternas attraktivitet och hållbarhet. Men samtidigt är frågan hur kul det är med ytterligare butiker av samma kedjor? Sverige tycks unikt med detta att vi har så få butiker som inte ingår i någon kedja. Kan det vara så att vi under en lång period haft ett samhällsklimat som gynnat storskaliga lösningar? Kollektivistiska lösningar och storföretag, hand i hand, istället för nya entreprenörer?

Ledaren avslutas med:”För även om de allra flesta av oss har tillgång till bil (..bara 25% har inte, min anm) har närheten och tillgängligheten ofta en avgörande betydelse för var vi handlar. I de allra flesta inköpssituationer är vi inte beredda att ta oss längre bort än vi behöver”.

Låter trevligt och bra. Tyvärr är det inte sant. Våra studier av hur man tar sig till olika inköpscentra visar att man inte alls väljer det närmaste. Det är andra faktorer som avgör – bl a på grund av att reskostnaden är så pass låg. Kanske ändras detta i och med ökande bränslepriser?

Länk:

Tidningen Market

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.