Regionförstoring är billigare än städer

Sitter på tåget hem från Stockholm. Har varit och pratat om regionförstoring och miljö på ett seminarium ordnat av Vägverket och Banverket.

I den nya trafikpropositionen ”Moderna Transporter” står det nämligen massor om detta politikernas favorit-buzzword. Därför måste Vägverket och Banverket ”förhålla sig till” begreppet.

Vi var tre talare, förutom jag själv Gunnel Forsberg, professor i kulturgeografi vid Stockholms universitet och Gösta Oscarsson, ”pensionerad centralbyråkrat etc” (hans egna ord). Vi delade på de tre hållbarhetsaspekterna: Gunnel pratade om jämställdhetsaspekter, Gösta om den ekonomiska delen och jag själv om miljön.

I diskussionen om varför regionförstoringen finns hade Gösta två huvudspår: 1) det är starka ekonomiska drivkrafter som ligger bakom, 2) det är mycket billigare med regionförstoring än att bygga stad.

Gunnel pratade om att ”fusionera diskurserna” (gud – tur att jag lärt mej dettafina ord av andra forskare) om tillväxt och jämställdhet. Dvs, sättet vi pratar om dessa båda företeelser, bör slås ihop. Och hon pratade vidare om ”att lösa upp cementerade könskontrakt” – som jag tolkar som att få männen inse att de bör diska, sköta barn, städa och inte bara klippa gräsmattan och tvätta bilen.

En intressant dag, med en av slutsatserna som kan formuleras som: om kvinnor skall kunna ta del av regionförstoringen behövs restidsminskningar inte bara kring de resor som männen gör (45-60 min) utan även för de resor som kvinnorna gör (25-45 min).

Själv tycker jag att om man vill fortsätta att jobba för regionförstoring, måste man samtidigt tänka i motsatt riktning.Ok för om man pendlar till jobbet med tåg, men när man sen är hemma bör utbudet i sovorten vara sådant att man inte alltid behöver ta sig därifrån för att t ex gå på bio, besöka läkaren, gå i gymnasiet osv.

PS. Dagens i-landsproblem är löst. Stort tack till SJ som nu slutat med att köra nattåget mellan Malmö-Stockholm via Göteborg. Nu slipper man vakna mitt i natten när Oslovagnarna skulle kopplas av. Dessutom är nu ankomsttiden till Stockholm justerad tillbaka till som det var tidigare, dvs så att man kan duscha när tåget står inne på Stockholm C, och inte när det passerar alla växlar söder om Stockholm. DS

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.