Farten sjunker – men den tunga trafiken kör fortfarande för fort

Sen de höjda böterna för fortkörning infördes har antalet fortkörare minskat med 22% enligt Vägverket, och ser man bara på den tunga trafiken är siffran 30%. Och summan som kommer in i bötesbelopp har ökat med ca 50%.

Men en undersökning som presenteras idag visar att den tunga trafiken fortfarande kör alldeles för fort. Och så behöver det naturligtvis inte vara. Ansvarsfulla åkeriägare har alla möjligheter att med olika styrmedel se till att detta inte händer. Och numera finns också elektroniska hjälpmedel för detta. På presskonferensen presenterades vilka företag som kör för fort. Störst andel fortkörare vid NTF:s mätningar i våras hade DFDS lastbilar med släp, och bland bussarna kördes alla uppmätta fordon från Flygbussarna, Swebus Express och Traveller för fort.

En stor fråga tycker jag är om inte många tunga fordon har alldeles för stora motorer. Varför skall det vara möjligt att köra dessa bilar poå det sätt som det görs idag? Många gånger ser man dessa 24-metersekipage, eller stora bussar, ligga och göra omkörningar på ett sätt som visar att motorkraften är onödigt stor.

Om medelhastigheten på alla vägar i landet sjönk med tre procent skulle cirka 60 liv kunna räddas per år. Koldioxidutsläppen skulle minska med 200 000–300 000 ton. En minskning
med 200 000 ton är 10–15 procent av vad som behövs för att nå klimatmålet för vägtransportsektorn.

Framtidsyrken för en ny tid
Dagens yrke: ekodrivinginstruktör

Länk:
Vägverkets nyhetsbrev
SR:s reportage

11 kommentarer
  1. Lars at Ejgde
    Lars at Ejgde says:

    Volvo och Scania säger själva att om deras lastbilar körs i 80 km/h i stället för max 90 km/h så sjunker bränsleförbrukningen med 20 % (och utsläppen likaså).
    För ett åkeri med många lastbilar innebär det miljonbesparingar i bränslekostnader och alltså ökad vinst.
    Detta har branchen vetat i många år men trots det så är det tydligare viktigare att passa tider på minuten.
    Det kan vi tacka ”just-in-time” tänkandet för inom industrin.
    Lars

    Svara
  2. Björn busschaufför
    Björn busschaufför says:

    Åtminstone på bussarna behövs hyggligt stora motorer, för att snabbt komma upp i fart efter stopp vid hållplatser och annat.
    Sedan gäller det förstås att lätta på gasen i tid, så att det inte går för fort med hänsyn till trafikmiljön och hastighetsgränserna.
    Det är förarens ansvar, inte fordonstillverkarens, att hålla sig till trafikreglerna. Svagare motorer löser knappast problemet, det kommer fortfarande vara möjligt att bryta mot hastighetsgränserna.

    Svara
  3. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Kul att kommentarer kommer även från yrkesfolk!

    Jag är ju inte specialist på detta område, men jag vet i alla fall så mycket att motorerna i lastbilar (liksom även personbilar) har många fler hästkrafter idag än för låt oss säga 20 år sedan.

    När det gäller busstarfiken tror ajg att det är viktigt att skapa tarfiklösnigar som gör att man kan hålla en jämn och hyggligt hög medelhastighet. I många städer ligger ju bussarna hastighet (även borträknat hållplatstider) på kanske 12 km/h. Då är det inte lätt att vara konkurrenskraftig mot bilen!

    Svara
  4. C20
    C20 says:

    Jo vägverket har lyckats bra med att dra in pengar till Statskassan

    Och sen är jag bara så oerhört less på denna förjävliga hastighetsfixering. Jaf har tyvärr inte haft råd att ta körkort men ska ta det senare – jag åker dock ofta med andra som alltid kör för fort och har även åkt buss för fort några ggr (inte många busschaufförer kör skönt i Stockholm men det finns några få riktigt härliga). Jag mäter med GPS eller radar (detta även i bilar då bilar alltid har ”glädjemätare”).

    Ibland går det långt över gränserna, 188 på 110-väg (E18, Bålsta), 124 på 70-väg (Rotebroleden) och 103 på 50-väg (Kungsängen, Sylta) är rekorden f n (rekorden kommer troligen slås i vår). Rekorden med buss är 86 på 50-väg (Kungsängen, Sylta) samt 91 på 70-väg (Rotebroleden)

    Visst kan några liv sparas med sänkt fart eftersom smällarna inte blir lika kraftiga i lägre fart, men det är fortfarande inte hastigheten som är orsak till olyckorna. http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article914197.ab

    Bara ett enkelt exempel – När löper man i praktiken störst risk att bli av med körkortet? – om man kör 125 km/h på 90-vägen i sommarväglag en dag med lite trafik, eller om man ligger 5-10 m bakom bilen framför i vinterväglag under flera mil i 80-90 km/h, kör 90 km/h med 1 promille alkohol i kroppen eller kör 90 km/h med sommardäck i underkylt regn eller packad nysnö på en kurvig 90-väg utan mitträcke? Vilket är farligast?
    – ett ganska bra exempel på hur det prioriteras.

    Det där med motorerna är så korkat så det finns inte ord för det – som om inte lastbilar har dålig acceleration så det räcker ändå (en långtradare kan väga 60 ton) – det är redan ett problem att dom proppar upp trafiken på motorvägar o likn och har du överhuvudtaget tänkt på uppförsbackarna? Redan nu sackar dom ofta till 60-70 bara på dom små stigningarna som är på motorvägar (sen blir det ett jävla liv när NTF eller nån annan skvaller-organisation upptäcker att lastbilarna t ex kommer upp i 80 på 70-väg när tar fart inför en stigning).

    Argumentet med minskad bränsle-förbrukning gör sig ju löjligt när dom inte ens får utnyttja rörelse-energin i backar pga att dom kör för fort (t ex när dom rullar nerför och utnyttjar farten till uppförbacken som kommer efter)

    Förresten 300 000 ton koldioxidutsläpp ska jämföras med 54 000 000 ton för hela Sverige – det är ca 6 promille av sveriges utsläpp. Har man förresten räknat med vad köerna och störningarna i trafikrytmen och accelerationer vid alla omkörningar orsakar t ex när lastbilar ligger och kör 80 på en väg där dom flesta kör 90-100 km/h.

    Svara
  5. C20
    C20 says:

    Och du är en av dom som bara köper propagandan också – tror du på fullt allvar att t ex en sänkning av medelfarten på några km/h på motorvägar och fina landsvägar (så den totala medelfarten sjunker 1 km/h) sparar 25 liv/år (fortkörningar i tätort och liknande är givetvis en annan sak, men det är ju motorvägar och landsvägar det handlar om)

    Du är säkert en sån där som sitter och kör lagligt enl bilens hastighetsmätare också (vilket troligen betyder en verklig fart nånstans mellan 79 och 87 km/h på 90-väg) och vägrar gå ut i vägrenen och släppa om bakomvarande som vill köra om ”jag kör minsann 90, man får inte köra snabbare”

    http://swedishlibertarian.blogspot.com/2007/09/drfr-finns-hastighetsgrnser.html

    Svara
  6. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Fakta – inte propagande.

    Jo jag försöker alltid hålla hastigehtesgränsen. och jag et också att min hastighetsmätare visar för lite så om jag vill hålla 90 så kan mätare visa kanske 94-95.

    Svara
  7. Nebbe
    Nebbe says:

    Gode Ljungberg – när du hävdar att ökad hastighet på motorväg skulle vara farligt för trafiksäkerheten gör du bara dig själv till åtlöje. Ta gärna kontakt med tyska, danska, tjeckiska eller österrikiska motsvarigheten till vägverket så kan de ge dig all fakta (som du själv hänvisar till) som bevisar motsatsen.

    Sanningen är att du är en kommunist som bara vill få bestämma och reglera andra människors liv. Flytta gärna till Nordkorea och ta med dig dina åsikter dit!

    Svara
  8. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Fri-fart-lobbyn vaken på det nya året. En freies folk braucht ein freies fahrt.

    Vet inte vad kommunism har med att rädda liv att göra? Om du kör för fort stjäl du av andra männsikor säkerhet.

    Och visst är motorvägar säkrare än andra vägar. Men ”Om medel-hastigheten på alla vägar i landet sjönk med tre procent skulle cirka 60 liv kunna räddas per år. Koldioxidutsläppen skulle minska med 200 000–300 000 ton. En minskning med 200 000 ton är 10–15 procent av vad som behövs för att nå klimatmålet för vägtransportsektorn.”

    Gäller tyvärr fortfarande.

    Svara
  9. Anonymous
    Anonymous says:

    Fri fart vore kanske inget stort problem om olyckorna bara drabbade dem som kör fort och de själva betalade sin sjukvård och andra kostnader. Men så länge olyckor drabbar även andra trafikanter och fortkörarnas sjukvård till största delen betalas av oss andra försäkringstagare och skattebetalare har vi också rätt att reglera hur fort man ska få köra på våra vägar.

    Sverige har den säkraste trafiken i världen (näst Malta, som inte har mycket trafik). Det beror till stor del på att vi sedan 1967 har arbetat envetet med att få människor att förstå sambandet mellan fart och dödsolyckor. Förhoppningvis ska även Nebbe, C20 och de svenska libertarianerna begripa detta innan de har kört ihjäl sig själva eller någon annan.

    Björn Abelsson

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.