Hålkortshusen i Lund stjäler av vår miljö

I Lund finns området Margretedal, ett f d industri och hantverksområde alldeles intill stadskärnan. Området genomgår nu en transformering till bostadsområde och har alla möjligheter att bli populärt, bl a på grund av sin centrala placering. Alldeles i dagarna står Riksbyggens fyra sk Lunna Töser klara för inflyttning. Bara namnet är ju ganska utmanande – Lunna Pågar är de två tornen på domkyrkan.

Foto: Torbjörn Carlsson, Sydsvenskan.

Husen är ritade av den schweiziske arkitekten Mario Campi, och har en ful, död fasad, med fönster i ett hålkortsmönster (hålkort var ett inmatningssätt i datorernas barndom, och hålen i dem satt precis som fönsterna på de här husen). Campi måste ha haft en svår barndom. Husen ser ut precis som nidbilderna av höghus från 60-70-talet, där en mamma står på 9:e våningen och försöker få kontakt med sitt barn nere på gården.

Fast här finns inte ens mycket till gård. Av nån anledning ligger husen alldeles ut till gatan, och fasaden är sned ut över trottoaren. Mellan husen har man byggt ett parkeringsgarage som gör det hela ännu värre. Det hela ser ut som något riktigt dåligt från miljonprogrammets dagar. Skalan är fel, placeringen är fel, fasaden är fel – dvs allt det som vi som inte bor i husen ser.

Sydsvenskans bogranskarpatrull gillade lägenheterna inne i husen (vilket även hyresgästerna tycks göra eftersom alla lägenheter är sålda – de har en strålande utsikt över slätten). Men man tyckte att arkitekturen var ”parasiterande”. Och det är ett alldeles utmärkt uttryck. För de som bor inne i husen (och då slipper se eländet från utsidan) är de nog bra. Men för alla oss andra som ser dem utifrån, på stort avstånd eftersom de är så höga att de förändrar hela Lunds skyline, så stjäler de en del av bilden av vår stad. De dominerar genom sin storlek och bidrar inte med någonting.

Dagarna efter Sydsvenskans granskning har en mindre debatt utbrutit. Och reportern Karl G Jönsson skriver i en uppföljande artikel att ”gatan hör också till bostaden”. Visst, det har man undervisat om på LTH de sensate 20 åren, och för ett par år sedan kom en ny handbok för planering av stadens trafik: TRAST – trafik för en attraktiv stad, som har som utgångspunkt att samplanera trafik och bebyggelse. Men den har planerarna i Margretedal inte läst….

Framtidsyrken för en ny tid.
Dagens yrke: fasadrenoverare

Länkar:

Riksbyggens presentation
Sydsvenskans artikel

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.