Victor, klimatet och bensinen

I går sa Fredrik Reinfeldt att Sverige behöver en klimatstrategi. En väldig omsvängning från en man som i valrörelsen sa att miljön inte var en viktig fråga. Victor Hugo hade rätt: ingen armé kan stoppa den idé vars tid har kommit.

Igår sa Leif Johansson, Volvochefen, att bensinskatten borde höjas, och alternativa bränslen gynnas.

Idag säger Fredrik Reinfeldt att han inte vill höja bensinskatten.

Det är långt mellan insikt om problemet, och insikt om de nödvändiga åtgärderna.

Även miljöministern Andreas Carlgren fegar ur – men öppnar för en diskussion över blockgränserna om hur klimatfrågan skall lösas. Hur problemen skall kunna lösas utan ekonomiska styrmedel som minskar bilanvändningen förstår inte jag i alla fall. Visserligen kan våra konsulter på Trivector komma upp med mängder av åtgärder som verkar i rätt riktning, men effekterna blir inte tillräckliga utan att man också använder ekonomiska styrmedel.

PS Min gamle trogne snickarhjälp Mats har åtagit sig trapprenoveringen. Och i kväll skall jag gå på spex. En hygglig dag. DS

Framtidsyrken för en ny tid
Dagens yrke: konsekvensanalytiker

Länkar:
Volvochefens uttalande
Reinfeldts uttalande

3 kommentarer
  1. Magnus
    Magnus says:

    Hur mycket tror du att höjd skatt skulle minska bilanvändningen? Tror du det har någon relevant effekt på forskningen i sverige? eller utsläppen i världen? (givet att det sänder rätt signaler men hur mycket hjälper det?)

    Det känns som att det viktigaste nu är att ta ett rejält kliv mot vätgas eller dyl.

    rekomenderad bok: http://www.oilendgame.com/

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Hur mycket bilanvändingen minskar beror naturligtvis på hur mycket skatten höjs.

    Vätgas kan säkert vara en del av lösningen på sikt – men det är på kort sikt mycket väsentligt att minska ökningen av trafiken, och effektivisera bilanvändningen så att den trafik som mest består av ”tomma kalorier” försvinner. Och då kan höjd bensinskatt få en viss effekt – och också styra över mot mer hållbara bränslen.

    Svara
  3. Magnus
    Magnus says:

    Viss effekt har det säkert, men jag tror inte det har så stor effekt som det pratas om för tillfället. Den stora effekten skulle i och för sig kunna vara att industrin började bygga snålare bilar. Jag har letat efter någon som gjort beräkningar på bensinskatten i sverige och vad en höjning skulle kunna innebära, men inte hittat några… har du tips?

    Har för tillfället svårt att se andra lösnigar än vätgas, men hybrider med el är nog också en bra grej… tyvärr krävs det ett rejält omtag om vätgasen skall lyckas hela vägen. gissar jag…

    Att befria miljöbränslen från moms och skatt ser jag som en bättre väg att går, så man inte vältrar över en allt för stor börda på norrlands inland.
    (något som förmodligen skulle behöva tas bort då bytet börjar bli faktum)

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.