Bussar, körer och glögg
I går kväll var jag på julkonsert med Lunds bästa kör: Lunds Vokalensemble. Eftersom dottern är med var det ett måste. (Och omdömet gäller inte pga att Caroline är med – det är nog ren fakta säger de som vet).
Konserten ägde rum i Universitets aula, en trevlig, vacker och bra konsertlokal. På körkonserter är det ibland väldigt tyst i vissa partier. Och då kunde man tydligt höra ljudet – ljudet från alla de bussar som passerar genom Lunds centrum, och som är under debatt, vilket jag skrivit om tidigare.
Under de senaste 10 åren har bussarna blivit allt mer bullrande. För 10 år sedan sade man ofta att bussarna var tystare än en personbil (allt berodde naturligtvis på hur man mäter…). Men så är det inte nu. Enligt vad jag förstått så följer nu Sverige EU-normerna. Vilket gör att bussarna bullrar mer.
När man handlar upp busstrafiken borde man alltså ställa högre krav på bullret. Bussar som skall gå inne i städerna bör vara så tysta som möjligt. Oavsett vad EU tycker. För bussarna behöver gå inne i centrum – eftersom det är dit människorna vill åka.
I eftermiddag hade vi julglögg på Trivector. En minst 10 år gammal tradition där våra kunder och andra kontakter kommer och minglar, dricker glögg och får en julgran med hem. Och så håller vi ett antal föredrag om intressanta ämnen.
Själv missade jag första timmen eftersom jag satt i ett telefonmöte om vår medverkan i Vägverkets nya SNE (Swedish Network of Excellence) – ett forskningsnätverk. Och vår ansökans-skiss om inducerad trafik (att nya vägar genererar ny trafik) verkar gå igenom.
En bra dag…
Framtidsyrken för en ny tid
Dagens yrke: bussaudionom
Jag har även lagt märke till detta att bussarna har blivit mer bullrande. Både in i och utanför bussen. Men detta är trots allt bara subjektiv. Ta de nya Volvo ledbussarna som exempel (I Stockholm finns bland annat på de trängsellinjerna). Finns det mätningar angående detta?
Bullrande bussar är dock delvis en effekt av anpassning till tillgängligheten. Sänkt golv innebär att det inte finns plats med motorn under golvet i stället monteras motorn ståendes längst bak eller i sidan. Detta innebär ökad buller. Tydligt en konflikt mellan olika intressen. Hur kan detta lösas?
Vi har också diskuterat detta med låggolv och vilken effekt detta kan ha.
Jag tror helt enkelt det är så att vi har slutat att ställa krav som gör att tillverkarna utvecklar tystare bussar. Man nöjer sig i upphandlingarna med att ange att de skall uppfylla EU-kraven. Eller har jag fel?
Jepp, det verkar inte bättre att nya bussar är bullrigare. Men det har inte att göra med motorplaceringen, jag kör alldeles nya ledbussar med motorn mittmonterad under golvet (Volvo) . Många kollegor klagar över bullret inne i bussen till och med. / Björn