Klimatneutrala företag – gör det på rätt sätt!

Jag har under en tid läst in mej på klimatneutralitet. Jag tänker nämligen föreslå på vårt styrelsemöte i morgon att Trivector skall bli klimatneutrala.

Begreppet är naturligt vis lockande, men också förrädiskt. Att göra sig klimatneutral som företag eller organisation går i detta fall ut på att man ”köper sig fri”. Dvs man köper andelar i projekt för trädplantering, eller andra projekt som minskar koldioxiden, eller köper man helt enkelt utsläppsrätter.

Det viktiga är naturligtvis att man har ett program för att i första hand minska sina utsläpp, genom olika typer av åtgärder. De utsläpp som sen blir kvar, efter dessa rejäla ansträngningar, kan man sen göra ”carbon offset” på. Och då är det bättre att köpa utsläppsrätter från systemet för handel med utsläppsrätter, än att köpa andelar i trädplanteringsprojekt. Vi kan ju på sikt inte beskoga hela planeten som en lösning! Naturskyddsföreningen har skrivit en bra rapport i ämnet för den som violl veta mer.

Ett antal svenska företag och organisationer har redan börjat göra detta. Det glyttigaste av alla är Luftfartsverket eller LFV som de nu heter. De är nu klimatneutrala. Fast det gäller bara flygplatserna och inte flyget! Snacka om trams. LFV finns naturligtvis för att det finns flyg. Flyget är ett av våra riktigt stora koldioxidproblem. Att då säga att man klimatneutral i all annan verksamhet än den som är en förutsättinng för hela organisationen är naturligtvis bara löjligt.

Framtidsyrken för en ny tid
Dagens yrke: utsläppsmäklare

Länk:
Naturkyddsföreningens rapport ”Klimatneutrala företag – risker och möjligheter”

5 kommentarer
  1. Lars at Ejgde
    Lars at Ejgde says:

    Hej.

    Skulle inte Du som är så insatt i ämnet ”Utsläppsrätter” kunna förklara på enkel svenska vad handel med dessa utsläppsrätter egentligen handlar om.
    Gör det gärna i din blogg.
    Fastän jag anser mig normalbegåvad så förmår jag inte greppa hela detta koncept. (Läste igenom en del av naturskyddsföreningens rapport men begriper inte ändå.)
    Ditt företag köper x antal utsläppsrätter för xx kr och så kan företaget fortsätta att ta flyget till Sthlm när det behövs.
    Vem får pengarna? Vad görs med dessa pengar? Kan dom inte hamna i fel fickor? Hur förbättras miljön någon annan stans med dessa pengar?
    Fungerar systemet?
    Är risken inte uppenbar att man köper sina utsläppsrättigheter och sedan är allting bara bra, som Du beskriver med luftfartsverket?
    Vattenfall med sin kolkraft i Tyskland kan väl vara ett annat exempel ?

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Mötet gick bra, jag hade ju försett alla med ett stort länkbibliotek kring frågan. Och Naturvårdsverkets riktigt bra rapport fanns ju också.

    Nu är Trivector ett ganska ovanligt företag som jobbat med miljöfrågor i mer än tio år, både internt och gentemot kunder. Men trots detta kunde jag känna en viss tveksamhet till detta steg. Och visst det är inte helt enkelt att förstå de bakomliggande tankarna kring ”Carbon offset” och hur det bör användas. Lovar att skriva ett mer fullödigt blogginlägg om detta i jul. God jul, förresten!

    Svara
  3. Liska
    Liska says:

    Tack för svaret. Jag funderar på att föreslår ett byte till grön el för min chef för att börja med. Få tänka ut ett bra och argumentativt upplägg bara. Vi är ju inte ett företag som jobbar med miljöfrågor.

    God fortsättning!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.