Branschens årliga mingelparty

Är på Transportforum i Linköping. Trafikbranschens årliga mingelparty. 23 parallela sessioner om allt man kan tänka sig inom trafikområdet. Men vid första anblicken ganska lite om den största frågan: transporterna och miljön. Men tittar man noga så finns det faktiskt med på många ställen, integrerat i de olika sessionerna om allt från trafikmodeller till underhåll av grusvägar.

Men nog skulle man önskat sig lite extra fokus. Istället inledde Åsa Torstensson med att fokusera trafiksäkerheten. Och visst är den viktig – det är fortfarande för mycket med 450 döda per år i trafiken. Fast enligt nyare forsknigsresultat dör det fler på grund av dålig luft, t ex partiklar.

Lyssnade också på en ssession med Jonas Eliasson,WSP och den framske professorn Remy Prud´homme. Jonas gjorde ju den officiella kostnadsnytto-analysen av trängselavgifterna i Stockholm, och kom fram till ett plus på 700 milj/år. Den franske professorn gjorde på eget bevåg en egen analys och kom fram till minus 1 miljard/år.

Nu möttes de, och de båda analyserna recenscerades av en engelsk professor på videolänk från Leeds. Han tyckte det var intressant med skillnaden, och att den gav upphov till många forskningsidéer. P-O Hesselborn från SIKA (Statens Institut för kommunikationsanlys) hade gjort en bedömning av båda och kommit fram till att det hela nog gick plus minus noll. Men att man nog borde fortsätta med dem.

Och ändå röstade Stockholmarna ja…. Finns någon faktor som de avancerade beräkningsmodelllerna inte fångar?

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.