3 ggr dyrare bensin räcker inte…

Sitter på tåget hem från Transportforum i Linköping. Har varit bra dagar, trots att jag inte lyssnat på så jättemånga föredrag. Det beror på att när så många från branschen är samlade är det ofta man tar chansen till olika möten. Idag gick hela förmiddagen till detta.

Och alla Trivectors 13 föredrag gick bra har jag fått mej meddelat!

Gårdagskvällens mingel blev trevligt som oftast. Dessutom med underhållning av Beatlesimitatörerna Liverpool. Helt OK, även om jag har svårt att förstå hur nån kan hålla på år ut och år in med att spela kopior. Och om nån ville veta hur det ser ut när 50+ are och 60+are dansar loss inne konsertsalen skulle man varit där. En och annan yngre dansade också förstås…

Några intressanta föredrag hann jag med. KTH-forskaren Daniel Jonsson hade modellerat ett hållbart transportsystem i Stockholm 2030. Han hade testat en massa åtgärder:

– ökat drivmedelspris
– gratis kollektivtrafik
– vägtullar
– bilfria innestadsgator
– mobility management
– bränslesnålare fordon
– förnyelsbara drivmedel.

Några av hans intressanta resultat:

För att klara målen så kan man konstatera att även om man höjer drivmedelspriset till ca 3o kr måste 50% av drivmedlet vara förnyelsebart.

Bränslesnåla bilar har en sk rebound-effekt på 6-10%. Dvs med bränslesnålare bilar ökar transporterna med 6-10% pga av att det då kostar mindre att köra.

Intressant att konstatera är också att om man åstadkommer en 10% minskaning av trafiken med hjälp av mobility management, vilket bör vara möjligt, så kommer man att spara:

– 750 milj i olyckskostnader
– 360 milj i utsläppskostnader
– 570 milj i tidsvinster

Dvs man kan satsa ganska många kronor på dessa Mobility Managementåtgärder! (Frågan är varför man inte gör det!)

2 kommentarer
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    varje gång man ser ekonomiska beräkningar inom MM så undrar man när vi kan få beslutsfattare att förstå detta och hur stor utväxling på pengar man många gånger kan få med MM.

    Svara
  2. RDJonsson
    RDJonsson says:

    Jag kan bara säga tack så mycket för uppmärksamheten. Jag brukar läsa din blogg nån gång då och då och hade väl väntat mig att det skulle stå något om Transportforum. Men inte att mitt eget föredrag skulle vara kommenterat… :)

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.