Gamla nyheter om trängselavgifterna

Kalle Bång heter en professor på KTH som är en av landets verkliga specialister på motorvägar. Idag har han släppt en rapport om trängselskatten som säger precis det som vi i expertgruppen sa i vår slutrapport redan i augusti 2006.

Som att trafiken minskade mer än väntat – ca 22% över avgiftssnittet. Idag presenteras det som en stor nyhet. Och att denna utvärdering är den ”första fullständiga studien av trängselskattens effekter som gjorts” stämmer inte. De ca 30 rapporter som miljöavgiftskansliet tillsammans med Trivector och en drös andra konsulter och högskolor, bl a KTH!, producerade, är en betydligt bredare utvärdering än den som KTH nu presenterar.

Kalle drar också slutsatsen att det kunde blivit mycket bättre om det inte varit så mycket köer på Essingleden och att då effekten skulle blivit ännu bättre. ”Nu fastnade många bilister i evighetslånga köer, eller valde att istället ta vägen genom stan – med trängselavgift som följd”, säger Karl-Lennart Bång till SR.

I expertgruppens rapport från augusti skrev vi: ”Farhågorna om kollaps på Essingeleden och andra kringleder har inte besannats. På Essingeleden ökade trafiken med 4-5 procent jämfört med 2005 – en ganska liten ökning om man jämför med de normala variationerna från vecka till vecka. Eftersom Essingeleden är så kraftigt belastad redan från början tenderar dock även små trafikökningar att öka känsligheten för störningar.”

Egentligen menar vi kanske samma sak – men har helt olika utgångspunkt. Om man ser framkomligheten som det enda viktiga är kanske ”evighetslånga köer” samma som ”ganska liten ökning, som dock ökar risken för störning”.

Kalle och KTH förstår inte heller var de 20.000 resor blivit av som inte flyttade till kollektivtrafiken. Jo, till SR säger Kalle att det kanske helt enkelt är så att man inte gjort dessa resor eftersom man inte funnit det värt priset. Precis så – om vi sätter ett pris på trängseln så kommer vissa att finna att den resa man annars gjort kanske inte är värt detta pris och så minskar resandet. Precis som man väljer bort en massa andra resor för att det är för dyrt…

Det sista intressanta uppgiften som tydligen finns i den ännu icke publicerade rapporten är uppgiften att ”effekterna av trängselskatten i minst lika hög grad skulle kunna uppnås genom att bygga olika trafikleder runt Stockholm.”

Det är ju bara delvis sant. Kanske skulle trafiken över avgiftssnittet kunna fås att minska med motsvarande siffror, men till vilken kostnad? Och inte de närmaste 10-15 åren. Och vem vill vänta till dess med att lösa Stockholms trafikproblem? Och sen genererar de nya vägarna ny trafik dessutom, och ökade utsläpp som Stockholm inte behöver.

Dessutom skulle man inte uppnå den totala minskning av trafiken i Stockholms län på kanske 2 % som trängselavgifterna gav. Tvärtom kommer kommer de nya vägarna att ge en ökad trafik.

Visst kan man behöva bygga nya vägar för att lösa lokala problem. Men man måste då vara medveten om att dessa inte bara omfördelar trafiken, dvs minskar trängseln, utan också genererar ny trafik. Det vi behöver är lösningar som ökar tillgängligheten utan att öka rörligheten. Helst skall trafiken minska, och det skall ske utan att ekonomin tar skada. En sån lösning heter trängselavgift.

Länkar:
SR:s artikel och intevju med Kalle Bång.
Expertgruppens slutrapport från augusti 2006

PS I går avled Michael Brecker, en av världens mest gudabenådade saxofonister bara 57 år gammal. Brecker var under många år ena halva av Brecker Brothers tillsammans med sin bror Randy. Han har förutom detta spelat med all världens musikcelebriteter. Hans kanske mest kända solo finns på Pauls Simons ”Still Crazy after all these years” – en av de vackraste melodier som komponerats. DS

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.