Small is beautiful – även när du handlar…

Forskaren Johan Lundberg, vid centrum för regionalvetenskap på Umeå Universitet, har frågat 1500 Umeåbor hur de handlar. Och han har kommit fram till att man sparar pengar på att inte storhandla!

Resultatet beror bl a på att de som veckohandlar i större omfattning köper färskvaror som de inte hinner äta innan de blir dåliga. När man småhandlar köper man bara det man behöver. Forskarna kom även fram till resultatet att de som betalar med kort spenderar mer pengar än de som betalar med kontanter.

Enligt undersökningen så lägger den som storhandlar en gång i veckan cirka 300 kronor mer på dagligvaror i månaden än hushåll som enbart småhandlar flera gånger i veckan.

Det vill säga, ur ekonomisk synvinkel kan du strunta i att ta bilen till stormarknaden och istället promenera varje dag till närbutiken. Billigare – och så får du motion samtidigt.

Men visst kommer till exempel barnfamiljer att behöva fortsätta att använda bil för storinköp, men det är ändå intressant att nyansera edn gängse uppfattningen om stormarknadens fördelar. Och resultaten stämmer väl med de som jag tidigare redovisat om att bilen inte är så viktig för handeln som t ex handlarna i centrum ofta tror.

Länkar:
Artikel om forskningsprojektet
Tidigare blogginlägg om handel

1 kommentar
  1. Nätverket för Gamla stans Framtid
    Nätverket för Gamla stans Framtid says:

    Christer Ljungberg har alldeles rätt i att man både sparar hälsa, pengar och miljö genom att handla lokalt.
    Tyvärr verkar inte det finnas tillräckligt med undersökningar som visar detta tillräckligt tydligt. För, trots att det är självklart tror vårt nuvarande trafikborgarråd Mikael Söderlund att trafiken har en välgörande inverkan på handeln.
    Det är helt fel.
    Endast oligopolhandeln i de stora köpladorna vid förorternas skattefinansierade motorvägar gynnas av biltrafiken.
    Den småskaliga lokala handeln gynnas tvärtom av gågator och gåendevänligt trafiksystem.
    Parkeringar, buller, avgaser och trånga trottoarer är däremot direkt negativt för lokal handel.
    Detta visar forskning från såväl Storbritannien som Tyskland.
    Dags alltså för nya lösningar i stadstrafiken även i Sverige.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.