Hoppas det fattades kloka beslut

Den här veckan har jag suttit i fyra olika styrelsemöten – och inget av dem har varit Trivectors. Förstår inte hur de kunde samla sig på detta sätt.

Det började på måndagskvällen med styrelsen för Lars Erik Larsson-gymnasiet, LEL. LEL är ett friskolegymnasium med naturprogrammet, med inriktning musik, som nu är inne på sitt 6:e år. Min dotter gick första årskursen, och nu har min son börjat i ettan där. Gymnasiet har 6 stycken klasser och är alltså ganska litet. Man tar in elever både på betyg, och inträdesprov i musik. Gymnasiet fungerar bra på alla vis. På mötet beslutade vi om att anställa en ny rektor, eftersom som Eva Bohlin Svanholm, som startade gymnasiet när hon gick i pension från Katedralskolan, vill trappa ner. Den nya rektorn är nu utsedd och börjar i sommar.

På tisdagen satt jag i styrelsemöte för Sustainable Business Hub, ett nätverk för miljödriven affärsutveckling, där jag är ordförande. Nätverket har ca 100 medlemmar, och en ny VD, Magnus Enell, välkänd miljöprofil. SBH har fått ett rejält tillskott från Region Skåne, som redan tidigare var en av huvudfinansiärerna. Miljödriven näringslivsutveckling ligger rätt i tiden – även för den nya regeringen. Mycket spännande kommer att hända i SBH under året – bl a kommer vi att starta ett jobb kring ”sustainable service development” som kommer att handla om hur man genom att utveckla olika tjänster kan ersätta resursförbrukning. Ett bra exempel är bilpool – där man istället för äga en bil får tillgång till tjänsten bil när man behöver den.

På torsdagen var jag med på styrelsemötet i TransportMistra – det stora forskningsprojekt som Trivector koordinerar. Jag är inte med i styrelsen, men eftersom Trivector är ”programvärd” som det heter på Mistra-språk, så får, och bör jag ibland, vara med. Vägverkets miljöchef Lars Milsson är ordförande och driver arbetet framåt på ett bra sätt. Övriga är såväl forskare som praktiker. Det är intressant att lyssna på diksussionerna när man som jag lever yrkeslivet just i denna blandning mellan forskning och praktik. Ett av de viktiga målen för Mistra, Stiftelsen för strategisk miljöforskning, är just att överbrygga denna som man kallar dödskuggans dal mellan forskning och praktik. Och helt enkelt är det inte – man pratar verkligen olika språk ibland – och skall det bli nåt måste man verkligen bjuda till – från båda håll. Men TransportMistra är på rätt väg. Gå gärna in på webb-platsen och kolla.

Torsdagkvällen åt jag middag med ett antal trevliga kollegor från olika ställen i Europa – Öterrike, Tyskland, Schweiz, Ungern, Frankrike, Nederländerna, Spanien och Storbrittanien. På fredagen hade vi nämligen möte i IPC – den internationella programkommittén för ECOMM – den stora internationella konferensen om Mobility Management som går av stapeln i Lund i maj. Vi gick igenom alla de 128 papers som kommit in, och granskats av två personer per paper, och gjorde ett preliminärt urval av de ca 54 paper som skall med. Det fanns massor av bra ämnen och personer så det kommer att bli en bra konferens. Lunds kommun som jobbar med konferensen, tillsammans med bl a Trivector, håller på att dra in konferensens huvudtalare. Infrastrukturminsiter Åsa Torstensson tackade nej i fredags – men det finns ju fler ministrar.

Nästa vecka skall jag jobba….

Länkar:

Lars Erik Larsson gymnasiet
Sustainable Business Hub
TransportMistra
ECOMM2007

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.