Ligament, utsläppsrätter och spårtaxi

Mina resor till Iscghl uppvisar en dålig track record. För två år sedan funkade allt och vi fick 7 skiddagar. I fjol blev sonen sjuk när vi skulle resa och vi fick skjuta upp resan ett par dagar. Det blev 4,5 skiddagar. I år blev det 1,5 skiddagar för min del.

Hade rejält ont i knäet i går kväll efter fallet. I morse tog jag en taxi till arzten på Sportkliniken. Snacka om proffsigt bemötande. En extremt stor vana vid skidskador gjorde att det gick snabbt.. Inskrivning, röntgen, läkarkonsultation, uthämtning av medicin etc gick snabbt och effektivt och efter 40 min var jag tillbaka på hotellet igen. Med ett läkarintyg, röntgenbilderna på CD och medicin

Ligamenten var utsträckta, men inte av. Brukar gå över 5-7 dagar om man vilar. Och inte åker skidor…. Å andra sidan gör det så ont så jag har ingen tanke på att ge mig ut i backen. Idag tänker jag vila hela dagen. Och kanske jobba en del. Man kanske skulle försöka göra en skattning av hur mycket energi en anläggning som denna skidcirkus drar? Tur att Österrike har mycket vattenkraft.

Har fått ett mail från Lars Karlsson som tipsade om ett inslag i Aktuellt där man pekat ut DN:s samarbetspartner Climate Care som oseriösa. Denna diskussion har pågått en längre tid om olika företags seriositet i hur man använder sina pengar och vilka utsläppsminskningar de ger. Om man nu vill köpa avlatsbrev så tror jag att man skall köpa riktiga utsläppsrätter. Det kan man göra genom Naturskyddsföreningen (som lägger på flera hundra procent som nån sorts sponsorpengar, vilket jag i detta sammanhang tycker är en olycklig och onödig sammanblandning) och som säljer sk dödade utsläppsrätter som är urköpta ur det europeiska systemet. Eller kan man göra Mistra gjort och som vi förmodligen tänker göra på Trivector och köpa riktiga utsläppsrätter direkt ur systemet genom en mäklare, som t ex Statoil. Men det kräver lite större volymer

Och så har spårtaxilobbyn IST mailat mej och vill träffa mej eftersom jag är så elak mot dem. (Är jag det?). Jag har svarat att jag inte tror de har mycket att frukta från en enkel bloggare som jag, när de redan lyckats lobba in sig på miljöministerns Kalifornienresa.

5 kommentarer
  1. OE
    OE says:

    Christer, du som är insatt. På vilken sajt rekommenderar du att man köper sina utsläppsresenärer som vanlig turistresenär? Var gör pengarna mest nytta? När man ska åka långa sträckor (+200 mil) finns ju tyvärr sällan bra alternativ till flyget. Har kikat både på Naturskyddsföreningens och Climat Cares hemsidor tidigare.

    /Medveten men resglad trafikplanerare som vill göra rätt för sig.

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Ja visst är det kul att resa. Men jag tror att måste börja med att sortera i sitt resande. KAnske resa smartare till jobbet för att använda ”sin kvot” till fritidsresande. Vill man köpa utsläppsrätter privat idag är nog Naturskyddsföreingen ett bra val, även om det lägger på löjligt mycket. Ett ton kostar idag ca 60 kr och SNF tar 350:-.

    Svara
  3. OE
    OE says:

    Tack för det, funderade på SNF tidigt. 290 kr extra är ju ganska rejält, vet någon hur dessa pengar används?

    Min kvot används endast till semestersresor. Till vardags och inrikes är det uteslutande gång, cykel och tåg som gäller ;)

    Svara
  4. PO Hall
    PO Hall says:

    Är inne I slutfasen av ett utvecklingsarbete där jag har byggt en site med möjlighet att göra olika Co2 utsläppsberäkningar baserade på diverse transportformer. Man kommer även att kunna jämföra hur mycket utsläpp genereras vid elektricitetproduktion I olika OECD länder samt söka på OECD länder redovisade utsläpp per capita.

    Vi kommer att köpa utsläppsrättigheter som kommer att makuleras och sedan säljas I mindre poster till privatpersoner och företag.

    Hela upplägget kommer att vara transperant och prissättningen kommer att utgå från rådande priser på marknaden plus en viss service avgift (10-15%) för att täcka kostnaderna för siten. Överskott kommer att gå till olika projekt men med en fokus på hållbar utveckling och inte nödvändigtvis trädplantering osv.

    Mvh.

    PO Hall

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.