Malmö har olaglig luft – hur löser man det?

På förmiddagen har jag varit och pratat på ett seminarium för Malmös politiker och tjänstemän inom trafik- och stadsplanering. Seminariet var en presentation av den åtgärdsplan som Länsstyrelsen tagit fram för att komma tillrätta med överskridandet av miljökvalitetsnormen för kvävedioxid. Vi har alltså en lag i EU, och Sverige är bland de första att tillämpa den, som säger att luftföroreningarna av kvävedioxid inte får överstiga ett visst gränsvärde. Det gör det på ett antal gator i Malmö (och i Stockholm, Göteborg, Umeå och Helsingborg också).

Vi på Trivector har hjälpt länsstyrelsen med att ta fram åtgärdsprogrammet som skall kunna lösa problemen. Och nu presenterades alltså detta program. Roligt var att så många av de tyngre politikerna faktiskt kom (vilket de inte gjorde före jul på motsvarande seminarium i Helsingborg). Det var faktsikt 50 personer på plats.

Och hur går det då? Jo i åtgärdsprogrammet finns ett stort antal bindande åtgärder som Malmö måste genomföra. Och sen skall man har uppfyllt normen före 31/12 2008.

Och det blir inte lätt. Om man skall klara gränsvärdet på t ex Amiralsgatan, måste antalet bilar minska från 24.000/dygn till 13.000 /dygn. Och de åtgärderna som klarar detta är det nog ingen politiker som vill/vågar/kan sätta in på kort sikt.

Det blir nog långa inlagor när remisstiden går ut i slutet på april.

Länk:
Rapporten

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.