Ohållbar trafikökning

Trafiken ökar på våra vägar på ett sätt som inte är hållbart. Vi på Trivector har i ett arbete för Vägverket kartlagt alla godstransporter som kommer in via hamnarna i Skåne och Blekinge, plus via bron. Resultatet är intressant. Varje år kommer 1.440.000 lastbilar in via dessa hamnar. Över Öresundsbron kommer 270.000. Tillsammans blir det 1.710.000 lastbilar per år. Av dessa är 78% transittrafik som inte har målpunkt i Skåne eller Blekinge.

Detta är i samma storleksordning som transittrafiken över de Österikiska alperna, som ligger på ca 2.000.000 fordon per år. Denna alptrafik är en fråga som ofta lyfts, diskuteras och särredovisas på EU-nivå.

En stor del av trafiken kommer in via Trelleborg, Malmö och Helsingborg och hamnar alltså på E6:an. Jag har från Vägverkets Carsten Sachse fått dessa färska siffror över hur antalet lastbilar ökat på E6:an de senaste 16 åren.

Som framgår har lastbilstrafiken i riket ökar med i snitt 60% från 1990 till 2006. Men på E6:an, den gula linjen, har lastbilstrafiken ökat med 140% på samma tid, dvs ca 9% per år!

Jag redovisade dessa siffror idag på ett seminarium som Sustainable Business Hub höll kring klimatfrågan. Trafikfrågorna rönte stor uppmärksamhet bland åhörarna som var från både företagsvärlden och från universitetsvärlden. Ingen sa emot när jag framhöll att detta inte är en hållbar utveckling. Och jag tror inte det var av respekt för att jag är ordförande i detta nätverk.

OCH, lösningen är inte att bygga fler körfält som Vägverket tycks diskutera. Ny vägkapavitet kommer att generera ännu mer trafik. Lösningen ligger förmdoligen i att påverka beslutsfattare på EU-nivå att prissätta de olika trafikslagen efter deras externa effekter.

Länk:
Sustainable Business Hub

2 kommentarer
  1. Lars at Ejgde
    Lars at Ejgde says:

    Den här statistiken har jag frågat vägverket om sedan länge, men aldrig fått riktiga besked.

    Om man, när det gäller E6 lägger till den lastbilstrafik som kommer iland i Halmstad, Varberg och Göteborg så blir det ännu mycket mer.

    Vet Du var den här trafiken i huvudsak tar vägen ?
    Misstänker att väldigt mycket går transit raka vägen till Norge och Osloregionen.
    Det skulle inte förvåna mig om Norge ligger bakom merparten av trafikökningen för godstransporter på E6.

    Om man vill minska eller åt mindstone stoppa den här utvecklingen, är det då bara skatter/ miljöavfter på bränslet som är den rätta vägen?
    Kan vi inte lägga kilometerskatt på lastbilstrafiken till Norge. Göra det billigare att köra båt direkt från kontinenten till Oslo ?
    Norrmännen tar redan rejält betalt på sina vägar av den tunga trafiken. Svinesund- Stavanger t.o.r. kostar en tusenlapp i bompengar idag.
    En utländsk/ norsk lastbil betalar 50 kr/dygn för att få köra på svenska vägar.

    Kan inte trafikpolitik vara mer riktad. Måste den alltid vara generell?
    I exemplet Norge så är E6 deras livsnerv. Är det rimligt? Deras gods kunde väl åka tåg och båt genom/ förbi Sverige.

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Ca 80% stannar i Sverige! Kilometerskatt kommer, var så säker.

    JAg tror att det behövs både kilometerskatter, ökade bräsnlepriser och en väsentlig uppryckning fårn järnvägens sida.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.