Etanolen är bara ett steg på vägen

I fredags hämtade hustrun sin nya Volvo C30 Flexifuel. Nu är frågan hur bra etanolbilen egentligen är. Det finns ett antal debattörer, seriösa och oseriösa, som hävdar att etanolsatsningen i Sverige är en gigantisk felsatsning.

Argumenten bygger i huvudsak på följande argument:

1. Det finns varken åker- eller skogyta nog i Sverige att ersätta all bensin som idag används.
2. Etanolen kräver så stora mängder fossil energi vid tillverkningen att den inte ger någon minskning av koldioxidutsläppen jämfört med bensin.

Argument 1) är naturligtvis helt riktigt. Den yta som idag är åker och skog räcker inte till för att ersätta den mängd bensin som förbrukas i Sverige.

Argument 2) är svårare att diskutera. Det finns mer eller mindre bra processer. Amerikansk majsetanol är idag bland de sämsta ur detta perspektiv. Den ger i vissa fall ge mer koldioxidutsläpp än bensin beroende på att så mycket fossilt bränsle går åt vid tillverkningen. Svensk vete-etanol är dock bättre och brasiliansk sockerrörsetanol är den bästa idag. I framtiden kan bättre processer med skogsråvara, cellulosa, ge ännu bättre effektivitet.

Etanol kan aldrig bli lösningen med stort L. Som så ofta i hållbarhetssammanhang finns inga Columbi ägg, inga enkla lösningar. Framtidens bränsle är inte etanol. Eller DME. Eller metanol. Framtidens bränsle är allihopa. De behövs allihopa för ersätta de fossila bränslena.

Det viktigaste vi kan göra är att välja energisnåla lösningar. Oavsett vilket bränsle vi väljer. Hybridmotorer med diesel, etanol, DME osv kommer att utgöra viktiga dellösningar på väg mot ett slutmål vi inte helt kan se idag – bränslecell eller vad?

JAg tycker man kan tänka så här, steg för steg:

1) Minska på slentrianmässig bilkörning – cykla eller gå och ta tåget.

2) När du skall använda bil – välj en energisnål bil.

3) Välj ett bränsle som vid den tid du köper bil ger så lite koldioxidutsläpp som möjligt. Och då är etanolen en helt OK lösning idag.

Men den är ingen helhetslösning, och den gör inte att vi kan slå oss till ro. Vi måste fortsätta att utveckla även de andra alternativen.

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.