Avgå SJ-chefen!

I dagens Sydsvenskan kan man läsa att SJ-chefen Jan Forsberg föredrar flyget när han åker Stockholm – Skåne! Så många grodor som han säger i denna artikel får inte en VD säga och ändå sitta kvar.

”– På resor som tar mer än tre timmar är flyget oftast att föredra, säger Forsberg”

”Men Jan Forsberg anser att det finns en gräns för vad resenärerna står ut med. Och den går vid tre timmars tågresa. – Det tar fyra timmar och tjugo minuter att åka tåg från Stockholm till Malmö. Det är för lång tid för korta besök. Nio timmar på tåg motsvarar ju en hel arbetsdag, säger Jan Forsberg. ”

”SJ-chefen ser det som naturligt att skånska resenärer föredrar flyget när de reser till eller från huvudstaden. Ska man vara i Malmö eller Stockholm vid niotiden på morgonen finns det inga tågalternativ. – I så fall hade jag själv tvingats ta nattåget, säger Forsberg, som igår föredrog flyget mellan Arlanda och Kastrup.”

Otroligt pinsamt alltihop! ”Tvingats ta nattåget”…..

Jag har svårt att tänka mig att en VD för något annat företag kan säga så om sina produkter. Nattåget är ett mycket bra alternativ om man vill vara på plats direkt på morgonen. Det är en produkt som SJ borde lyfta fram på ett helt annat sätt än idag. Och självklart skulle VD ha åkt nattåg!

En resa på 4 timmar med X2000, med internet, kan i många fall bli 4 arbetstimmar. Eller 2 arbetstimmar och 2 timmar med en god bok, med favoritmusiken i iPoden. Detta borde SJ lyfta fram och inte ha en VD som flyger! Och som på allvar säger att tåget inte är ett alternativ!

Läser man SJ:s affärsidé lyfter man fram just detta att kunna använda restiden.

”SJ erbjuder prisvärda och miljövänliga resor med moderna tåg som ger resenären möjlighet att effektivt använda restiden.”

Och i miljöpolicyn står det bl a:

”Vi ska hushålla med material och energi samt minska användningen av fossila bränslen och andra icke förnybara material.”….

….”Chefer och arbetsledare har ansvar för att miljöpolicyn efterlevs …..”

…”Miljöarbetet ska präglas av öppenhet och trovärdighet mot medarbetare, kunder, samhälle och media.”

Alltså: Jan Forsberg minskar inte användningen av fossila bränslen, tar inte ansvar för efterlevnaden, och hans trovärdighet är nere på noll.

I nuläget, med klimat och miljödiskussioner, har SJ ett guldläge att öka sitt resande. Att då ha en VD som uttalar sig på detta sätt håller inte!

Avgå! SAS behöver säkert en ny chef nånstans.

Länk:

Sydsvenskans artikel

4 kommentarer
  1. Erik Berg
    Erik Berg says:

    Faktiskt helt vansinnigt!

    Men han betraktar nog vd-jobbet på SJ som en mellanlandning i karriären… han har antagligen mer högtflygande planer än tåg.

    (Ursäkta ordvitsarna, vara bara tvungen)

    Svara
  2. Jonatan Björse
    Jonatan Björse says:

    Uttalandet uppvisar också en förarglig Stockholmscentrering. På sträckan Stockholm-Malmö är flyget möjligen ett attraktivt men kortsynt alternativ. Betänk då alla som reser Lund-Karlstad, Karlskrona-Göteborg, Växjö-Borlänge och alla andra sträckor där endast SJs tågresor på mer än tre timmar är det enda transportalternativet.

    Svara
  3. Pelle E
    Pelle E says:

    SJ-chefen kanske lobbar för en ny snabbtågsbana genom att prata ner sin egen produkt? En riktig groda är det iallafall. Jan Forsbergs uttalande förklarar dock varför natt-tåget håller samma standard nu som på 50-talet när vagnarna byggdes (senast jag åkte upplevde jag kupen mycket bullrigare än något annat sj-tåg jag rest med på många år). Investera, inte! Chefen tror ju inte på produkten.

    Svara
  4. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Jag tycker inte det räcker med att säga att det är en groda. Jag tycker det är oförlåtligt av en VD att prata ner sina egna produkter. Han bör avgå.

    Sydsvenskan skrev faktiskt om min kritik idag, men bara i pappersupplagan!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.