Fara och flyga i framtiden?

Flyget är det kanske mest problematiska sättet att transportera sig sett ur klimatsynvinkel. Flyget har gett oss fantastiska möjligheter att se världen som vi inte kunde tidigare, det har gett oss möjlighet att träffa alla människor som vi kommunicerar med per telefon, mail osv. Flygets nytta är med andra ord stor.

Men flygets externa effekter är idag så stora att vi inte kan negligera dem. Eftersom hela idén med att lyfta upp 10-tals ton plåt i luften bygger på ett mycket stort energiuttag, är flyget redan i sin grundidé problematiskt. Att effektivisera energianvändingen är inte enkelt. Det går helt enkelt åt massor av energi för att man skall kunna flyga.

Flyget betalar ingen koldioxidskatt på bränslet. Det är en kvarleva från en överenskommelse efter andra världskriget när man vill hjälpa till att få igång resande och tillväxt. Idag behöver vi inte denna stimulans. Flyget ökar varje år på alldeles egen hand.

Och om vi skall klara klimatmålen kan denna ökning inte fortsätta. Och då finns det precis som i andra transportsammanhang bara tre saker att göra:

  1. minska behovet av att resa med flyg (resa med andra mer miljövänliga färdmedel, kommunicera på andra sätt – telefon och videokonferens t ex)
  2. effektivisera det flyg som blir kvar (se till att flyget drar så lite energi som möjligt, grön inflygning etc)
  3. använda så miljövänligt bränsle som möjligt (kanske kan flyget använda biobränslen på sikt – vilket Virgins Richard Branson satsar stora pengar i)

Men även om man skulle lyckas med biobränslen återstår bl a problem med att vattenångan som släpps ut på hög höjd genom sin skuggeffekt också bidrar till växthuseffekten.

Vi kommer att behöva fundera betydligt mer över våra flygresor framöver. En koldioxidskatt motsvarande den på bensin kan vara ett första steg. Själv försöket jag undvika att flyga när det finns alternativ – t ex mellan Malmö och Stockholm – tåget fungerar bra. Och jag tycker det är problematiskt att jag har flera resor inplanerade där jag skall flyga för att prata om hållbara transporter….. I mitten av maj till EU-kommissionen i Bryssel och mitten av juni till Washington för samma sak. Det gäller att man lyckas göra intryck så att effekten av föredragen blir minskade utsläpp i minst samma grad som de utsläpp mina resor genererar…tufft jobb.

Länkar:

DN om flyget och miljön

Om Bransons biobränslesatsning

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.