Att rädda världen och göra bra affärer

När folk frågar mej vad som driver mej brukar jag säga det som rubriken säger: Att rädda världen och göra bra affärer. Och aldrig har väl läget varit bättre om man vill göra just detta:

51.000.000.000.000 dollar, dvs 51 tusen miljarder dollar, säger Nicholas Stern, världsbankens förra chefekonom, att det kostar att åtgärda klimatproblemet. Det motsvarar ca 20% av världens samlad BNP. Om vi tar problemet på allvar och börjar lösa det nu, kommer det ”bara” att kosta 1 % av den samlade BNP. Men det är mycket pengar bara det! Stern är i Stockholm fred 15 juni på Kungliga Vetenskapsakademin för den som vill höra mer.

Oavsett summan så kommer det att behövas mängder av produkter och tjänster för att lösa klimatproblemet. Det innebär alltså stora möjligheter för alla företag som på något sätt verkar inom det breda begreppet ”miljöteknik” eller ”cleantech”.

Företag över hela världen börjar inse detta och vill bidra, både ur moraliskt synvinkel och ur affärsmässig. Vi kommer att behöva många olika modeller för hur detta kan ske. Det behövs nya cleantech-företag som bygger på innovationer kring energibesparing, förnyelsebara bränslen osv. Men, det behövs också att företag som redan arbetar inom områden som energi, värme, avfall, eller transporter som Trivector, vässar sina produkter och tjänster så att de blir konkurrenskraftiga ur klimatsynvinkel. Och som en tredje åtgärd behövs att alla andra företag anstränger sig inom hela sin verksamhet, och försöker agera på ett så hållbart sätt som möjligt.

De båda första sätten arbetar Sustainable Business Hub med. Det vill säga företagsnätverket för cleantech-företag där jag fram till för en vecka sedan varit ordförande i 4 år. Detta nätverk kommer att ha en mycket ljus framtid.

Att förbättra verksamheten i alla andra företag är sådant som vi i Trivector Traffic blir allt mer involverade i. I stort sett alla företag kan t ex effektivisera sina transporter och sitt resande. Det kan handla om mötes- och resepolicy, om smartare logistiklösningar, om utbildning i eco-driving, om att byta från flyg till tåg, om att köpa in rätt miljöbilar, osv. Att genomföra sådan åtgärder är bra. Att sätta in dem i en strategi är ännu bättre. Vi har jobbat med organisationer som sparar miljonbelopp varje år på att personalen cyklar mer till jobbet – genom olika motivationsåtgärder satta i system.

Så nästan alla företag kan få del av Sterns miljarder, och nästan alla kan göra egna insatser för miljön – och samtidigt göra en bra affär.

Vill du veta mer om detta rekommenderar jag nya numret av The Economist som innehåller en 15 sidig special-rapport ”Cleaning up – A 15-page report on how business is tackling climate change”.

Länkar:
Sustainable Business Hub
Stern i Stockholm
The Economist specialrapport

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.