Lag om flytväst istället för klimatåtgärder

Idag diskuteras en eventuell kommande lag om flytväst. Det ser ut som en tanke att diskussionen kommer just nu när det ena regnovädret efter det andra avlöser varandra utanför mitt fönster här i Barsebäckshamn. Från den 26 juni, tilll idag den 25 juli när jag senast nollställde min väderstation, har det kommit 173 mm regn här, mot 60 mm en normalmånad enl SMHI.

Och England upplever de värsta översvämningarna sedan 1947.

Visst är det mycket billigare att lagstifta om flytväst än att göra något åt klimatproblematiken?

För forskarna har nu konstaterat det vi är många som anat: människan ligger bakom de extremväder som vi ser allt oftare. Just nu med översvämningar i England, torka och skogsbränder i Grekland osv.

För inom mitt område trafiken tycks det inte dock inte vara nån insikt på gång. I går skrev jag om Region Skånes inriktningsplan med ny vägkapacitet på gång. Och i förrgår fanns en debattartikel i Svenska Dagbladet som diskuterar Förbifart Stockholm ur samma synvinkel. Denna diskussion har jag fört förut här på min blogg.

Men det är ju mindre kontroversiellt med flytväst…

Länkar:
DN om flytvästlagen
DN om forskarrapport om människans påverkan på extremvädret
DN om Oxfordborna som får lämna sina hem
Debattartikel om förbifart Stockholm i SvD

2 kommentarer
  1. Anna
    Anna says:

    Nyss hemkommen från Paris kan jag inte göra annat än att undra varför vi i Sverige och framförallt i cykelstaden Lund, inte har samma system som i denna stora stad. Vart man än gick stod där cyklar i bra ordning som man kunde hyra, cykla en stund och sedan lämna tillbaka i ett annat ställ. Trodde först det var för turister men insåg efterhand att det mest var Parisarna själv som använda dessa, kunde ha ett abonnemangskort (precis som på metron) och ta en cykel till jobb eller vid behov. Miljövänligt och du slipper oroa dig för att din egen cykel blir stulen. Helt klart något fler städer borde ta efter!

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Lånecyklar är en bra idé som har funnits i många olika städr med mer eller mindre framgång. Köpenhamn, Amsterdam, Malmö, Stockholm, Örebro etc är städer som alla provat, och i vissa fall gett upp.

    Nyare system med elektroniska lås gör att cyklarna lämnas tillbaka i större utsträckning.PÅ många ställen har det varit stora problem med stölder.

    Men visst är det kul att Paris försöker. Man blev ganska utskrattad för ett antal år sedan när man fixa stora mängder cykelbanekilometer genom att måla gröna streck på boulevarderna!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.