Bologna ligger inte i Lund

Idag har jag suttit i en diskussion med mina gamla kollegor på Inst för teknik och samhälle på LTH för att diskutera hur kurserna i trafik och väg vid Väg och Vatten på LTH skall se ut nu när man går över till den nya studieplanen som lagts upp enligt Bolognaprocessen.

Efter ett tag kunde vi företagsrepresentanter (från Skanska, WSP, Helsingborgs kommun och Trivector) konstatera att V-sektionen inte på något sätt tycks påverkas av världen utanför. Jag myntade uttrycket ”Rem Koolhaas – studieplan”. Rem Koolhaas är den holländske hajpade arkitekten som bygger coola hus utan att ta hänsyn till vad som finns runtomkring – hans motto är ”Fuck the context!”. Likadant verkar det ha varit när den nya studieplanen för V tagits fram. Ingen verkar ha stuckit ut huvudet från Klas Anselms röda tegelbyggnader på LTH och kollat efter vad som händer i omvärlden. Upplägget ser nästan likadant ut som när jag pluggade på LTH för 28 år sen. Skrämmande och absurt!

Ingenstans finns ett försök att sätta in byggandet i den samhällsbyggnadsprocess som såväl husbyggande som infrastrukturbyggande är en del av. Ingenstans kan man ana att klimat och miljö står på agendan. Ingenstans kan man ana att en civilingenjör idag inte bara måste kunna teknik utan vara bra på helhesgrepp som innehåller hänsyn till miljö, människor, natur, sociala sammanhang, politik etc.

Och när det gäller kurserna i trafik och väg, som faktiskt innehåller denna typ av helhetssyn, och är de bästa i Sverige, så är de undanskuffade på ett sätt som gör att det blir svårt att sälja in denna inriktning till de studenter som tror att superkonjukturen inom byggsvängen kommer att vara för evigt. (Måtte den snart ta slut så man kan få tag i vettiga hantverkare till vettiga priser!).

Vi har extremt stora pensionsavgångar inom väg- och trafikbranschen den närmaste åren. Redan nu börjar det bli svårt att få tag i folk. Och behover är stora om vi skall lösa utmaningen med att skapa ett hållbart transportsystem! Att då kursutbudet ser ut som det gör på V på LTH är en skandal!

Så snälla utbildningsnämnd (eller vad det kan heta): Gå ut ur husen och se hur världen ser ut!

3 kommentarer
  1. henrik V03
    henrik V03 says:

    intressant läsning för en som börjar årskurs 4 på V med precis denna inriktning på måndag!
    Jag håller med dig till viss del (speciellt miljödelen, vi har fått tjata till oss föreläsningar om mkb t.ex.), men i vissa kurser vi haft (infrastruktursystem i 3:an samt samhällsbyggnadsprocessen i 1:an) har lärarna i alla fall försökt skapa en helhetsbild. Så lite har de kikat ut i alla fall.

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Du kan vara trygg! Inriktningen inom trafik och väg är det inget fel på (mer än att man skulle önskat ännu fler kurser). Som jag skrev ovan innehåller de precis den helhetssyn etc som jag saknar i många andra sammanhang. Det två kurser du beskriver ligger ju just inom trafik och vägs allmänna obligatoriska kurser.

    Och du påverkas ju heller inte av den nya planen….

    Men frågan är om dina framtida kollegor kommer att kunna läsa lika bra trafik- och väginrikting som du? Här behöver vi alla hjälpas åt att försöka få tillbaka kurser i 1:An och 2:an! Hur skall man annars förstå hur viktig och intressant denna inritning är?

    Svara
  3. David
    David says:

    Du har i princip helt rätt om V-programmet (som jag också läser). Jag tycker att det alltför ofta saknas omvärldsanalytiska inslag. Fast problemet ligger inte bara hos utbildningen, det känns också som om intresset hos eleverna är alltför lågt – och intresset är svårt att sätta igång. Skulle kanske vara svårt att ha kursen Political correctness för ingenjörer.

    Trafikinriktnigen är ju säkert jättebra (ska också börja på den nu), men det verkar inte vara så många som ska läsa den. Och vad gäller kurser verkar det finnas fler på KTH.

    Vad gäller vägkurserna är problemet just att dom fokuseras för mycket på vägbyggnad – och ej järnväg. I kursen anläggningsteknik nämndes knappt ordet. (Beror ju delvis på att LTH saknar kompetensen.)

    Hittills har jag känt mig som ett freak när jag tagit upp ngt om klimat på föreläsningar. Det känns inte som om det kommit några IPCC-rapporter innanför de röda väggarna. Jag tror iofs att det kommer bli bättre på trafikinriktningen.

    Kom gärna förbi och berätta om din syn på framtidens trafikkurser!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.