Ny vägkapacitet ger ökad trafik och därmed ökade utsläpp

Nästan ingen somnade idag heller när jag pratade klimat och trafik på Vägverket Skånes årskonferens på Ronneby Brunn. Och på den paneldiskussion som jag höll i tillsammans med informationsansvariga Malin Bergkvist fick vi många bra svar från hela panelen. Dock ville generaldirektören, Ingemar Skogö, som var med under några morgontimmar, inte hålla med om att det är vägarna som genererar ny trafik.

Jag tycker det känns ungefär som när amerikaner som är för att alla skall ha vapen, argumenterar att det inte är vapnen som mördar, utan de som håller i dem. ”Det är inte vägarna som genererar trafik, det är de som dristar sig till att använda dem”.

Så länge Vägverket investerar i kapacitetsstarka vägar med hög skyltad hastighet, kommer utglesningen att öka, och därmed trafiken. Ökad vägkapacitet ger minskad uppoffring för bilisterna, och flera kan åka längre och snabbare, och trafiken ökar.

Den tvehågsenhet som finns i de senaste strategiska dokumenten från Vägverket kunde märkas i debatten. På ett sätt driver naturligtvis Vägverket en lyckosam verksamhet när trafiken på våra vägar ökat med 3,2% de senaste 12 månaderna (nästan 6% för den tunga trafiken!). Å andra sidan har klimatfrågorna kommit in på allvar. Så här står det i det av Skogö underskrivna förordet till inriktningsplanen:

”En förbättrad infrastruktur kan stödja ekonomisk utveckling, motverka att människor dör eller skadas i trafiken och bidra till bättre resmöjligheter för trafikanterna. Förbättringarna leder också till en ökad trafik. Samtidigt är det tydligt att dagens utveckling med allt större utsläpp av klimatpåverkande gaser, framförallt koldioxid, inte kan fortgå. När andra samhällssektorer minskar sina utsläpp har utsläppen från vägtransporterna ökat med ca 10 procent. Vägverket har i regeringsuppdraget om en klimatstrategi (Vägverket 2004:102) visat på att det krävs en kraftig energieffektivisering, både när det gäller byggande och drift av infrastrukturen, fordonen och trafiken för att klara målet. Dessutom krävs en transporteffektivare samhällsplanering och alternativa bränslen.”

I dagens Sydsvenskan berättas om att man diskuterar att man på motorvägen mellan Malmö och Lund skall börja använda vägrenen som ett tredje körfält under högtrafik. Vägdirektören Thomas Erlandsson fick springa ifrån dagens konferens flera gånger för att bli intervjuad i andra medier om detta.

Jag fick intrycket att denna diskussion från början haft sitt ursprung i en diskussion med Skånetrafiken om att låta bussarna använda vägrenen. Och då blir förslaget genast mycket klokare. Att öka kapaciteten genom att använda vägrenen för personbilar kommer att öka trafiken ännu mer. Använd den till att ge bussarna en gräddfil istället! Eller möjligen en samåkningsfil som i USA. Annars motverkas klimatmålen!

Också i Stockholm är det trångt i trafiken. Varje gång jag pratat med Muriel, chef för vårt Stockholmskontor, de senaste dagarna, så har bussen hon suttit i tagit 1 timme och 15 min istället för de 30 min det vanligtvis skall ta. Det mesta tycks bero på vägarbeten som blockerar.

Även vid vägarbeten kan man jobba med att ge bussarna företräde. Så gör man även USA, vilket jag skrivit om i juni.

På en paus idag fick vi en guidad tur i Brunnsparken, och fick också testa vattnet (ingen höjdare). Vid sin glans dagar fanns 43 vackra trävillor där man bodde för att dricka brunn. Idag finns 17 villor kvar. Plus den stora hotell- och konferensanläggningen Ronneby Brunn. Men att dricka brunn har haft sin tid. Kommer det storskaliga vägbyggandet dit?

Länk:
Sydsvenskan om vägrenskörning
DN om trafikproblemen i Stockholm

2 kommentarer
  1. Jonas
    Jonas says:

    Det roliga med att de ska använda vägrenen som extra körfält är att vägkroppen tyligen har sämre bärighet under denna. Detta eftersom vägen ska ha byggts innan man började bygga homogena vägkroppar med samma bärförmåga under hela vägbanan.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.