Vi behöver en stadspolitik

Vi bor fortfarande kvar i Barsebäckshamn ännu en vecka. Att tänja på sommarkänslan, för oss som har lyxen att ha ett sommarhem på hyggligt avstånd från stan, är ett trick för att ladda för den kommande hösten. Att skriva detta samtidigt som jag kan lyfta blicken över datorskärmen och titta ut över ett glittrande Öresund känns sommar för mej.

Men nästa söndag flyttar vi hem. Vi är stadsbor och bor centralt inne i Lund. Jag har 11 minuters promenad till jobbet, och 5 min till järnvägsstationen. En promenad ner till Stortorget tar kanske 10 minuter. Att cykla till Mårtenstorget och handla grönsaker tar 7 min.

Hade vi bott här ute året om, som många gör hade vi tvingats köra bil till jobben i Lund. Sträckan är visserligen inte så lång, 2 mil, men 4 mil om dan i 220 dagar blir 880 mil vilket ger 1800 kg koldioxid.

Idag bor mer än hälften av jordens befolkning i städer. Och det behöver inte vara dåligt. Men det finns ett ömsesidigt beroende mellan land och stad. En stad kräver naturligtvis mat och andra resurser som produceras på landet. Men landet behöver också staden för möten, utbildning, forskning osv. Bor man i den täta staden staden genererar man inte så stora koldioxidutsläpp som om man bor i glesa villamattor. Det är helt enkelt närmare till det mesta. Och de som bor på landet måste också resa längre för att ta del av samhällets utbud.

I dagens Sydsvenskan skriver Heidi Avellan en klok artikel om ämnet:

”Snabbt stigande bostadspriser i de svenska storstadsregionerna är ett tecken på stadens attraktion. Fast svensken är kluven. Många vill äta kakan och ha den kvar – och väljer villa. Eller tvingas ut i förorten. Samt bidrar till otyget med urban sprawl, stadsspridning. De utkavlade villaförorterna motsäger stadens själva idé: istället för att leva på en plats blir invånarna eviga pendlare. Bo här. Jobba där. Ta bilen till stormarknaden och fritidssysselsättningarna. Trist, tidsslukande och miljömässigt tvivelaktigt. ”

I förrgår skrev tre generaldirektörer och sex kommunalråd i Jönköping, Norrköping och Uppsala en debattartikel om den goda staden. Så heter också ett projekt som de tre verken (Vägverket, Banverket och Boverket) och städerna driver tillsammans. Projektets intentioner är bra, men jag har uppfattat det som vagt i kanterna. Det är kul att se att man nu vill försöka höja debatten. Men debattartikeln är allt för intetsägande och pekar inte ut vad man egentligen vill.

Vi behöver verkligen en stadspolitik i det här landet. En sådan saknas idag helt, trots att alltså hälften av befolkningen bor där. Vi har en landsbygdspolitik, men ingen stadspolitik. Det är dags nu!

Länkar:

Heidi Avellan i Sydsvenskan
Den goda staden i DN
Projektet ”Den goda staden”s webb-plats

2 kommentarer
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    Debattartikeln känns extremt intetsägande. Det står inte HUR en sådan stadspolitik ska se ut. Istället ropas på mer investeringar i infrastruktur (väg och järnväg) och dynamiska regionala effekter av sådana. Vad är det som säger att dagens investeringsnivå är otillräcklig, den kanske används på fel sätt genom stadsplaneringskriterierna med separerade funktioner osv? En debattartikel som hade kunnat vara en aning mer konkret…?

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.