Svenska vägar är överdimensionerade – fråga tyskarna

För några dagar sedan skrev jag om den diskussion som börjat dyka upp här i Skåne om att man vill använda vägrenen som extra körfält på motorvägen mellan Malmö-Lund. Alltihop började som en diskussion mellan Skånetrafiken och Vägverket om att försöka förbättra framkomligheten för bussarna på denna sträcka, kanske genom att använda vägrenen. Men snabbt tog kapacitetsivrarna över och tyckte att man då lika bra kunde köra bilar där under högtrafik, så blir det bättre plats för bussarna.

Jag tyckte mig minnas att jag sett en siffra för vad Tyskland kräver för trafikmängder för att man skall bygga 3+3 körfält. Jag bad därför Anja Quester hos oss (som är tyska av födsel och ohejdad vana) att försöka kolla upp detta. Idag kom svar från hrn Michael Rohloff, Abteilung Straßenbau, Straßenverkehr BMVBS, Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung.

Siffrorna ligger mellan 61.000 och 72.000 fordon per dygn beroende på motorvägens läge (högre i storstadsregioner), belastningens fördelning över dagen och andel tung trafik. I normalfallet räknar man med att det fordras 65.000 fordon per dygn för att man skall diskutera 6-fältig väg.

Hur många fordon finns det då på motorvägen mellan Malmö och Lund? Jo cirka 37.000 enligt Vägverkets speciella internettjänst för trafikflöden.

Enligt tyskarna, som ju har stor erfarenhet av motorvägar med mycket trafik behövs alltså inga nya körfält mellan Malmö-Lund. Man kan trycka in nästan dubbla trafikmängden mot idag.

Varför får vi då denna diskussion? Förmodligen handlar det om att vi i Sverige är vana vid en överstandard på vägkapaciteten. Vi bygger ut till motorväg långt innan trafikmängden gör att det behövs, enligt det klassiska paradigmet ”predict and provide”. Vi gör det kanske av trafiksäkerhetsskäl, men vi vänjer oss också vid att det aldrig skall vara några störningar, ens en liten stund på dagen. Därmed ökar trafiken också hela tiden kraftigt eftersom kapaciteten är så hög.

Om vi skall nå ett hållbart transportsystem kan vi inte fortsätta att bygga vägar på ett sätt som ständigt ökar trafiken. Vi måste jobba med andra medel. Ge bussarna ett eget körfält mellan Malmö och Lund till exempel.

Länkar:

Inlägg om trafikökningen Malmö-Lund

1 kommentar
  1. Snetmot Nosrorb
    Snetmot Nosrorb says:

    Jag vill minnas att det fanns ett reportage på SVT häromåret om systematiskt byggda kraftigt överdimensionerade vägar i Sverige. Fokus var på riksvägar i Mälarområdet där trafiken nästan alltid överskattats med 30-50% i prognoserna i utredningsmaterialet till byggprojekten. Tyvärr kan jag inte hitta reportaget.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.